سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال ،درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال،درمان سرماخوردگی کودک زیر 2 سال،درمان سرماخوردگی در کودکان زیر 2 سال،علایم سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال،سرماخوردگی کودکان،سرماخوردگی کودکان زیر 1 سال،سرماخوردگی کودکان زیر یک سال،سرماخوردگی کودکان،سرماخوردگی کودکان 2ساله،سرماخوردگی کودکان در تابستان

سرماخوردگی کودکان ، درمان سرماخوردگی کودکان ، سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال ،درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال،درمان سرماخوردگی کودک زیر 2 سال

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرماخوردگی کودکان و راه درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.«برای درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2سال از دارو استفاده نکنید.» این پیشنهاد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به والدین است… هرچند استفاده از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی کمک می‌کند تا کودک سرماخورده احساس بهتری داشته باشد اما به گفته محققان، این داروها می‌توانند خطرهای جدی برای شیرخواران ایجاد کنند و به همین دلیل مصرفشان در شیرخواران و کودکان زیر 2سال توصیه نمی‌شود. حتی درباره استفاده از این داروها در کودکان بالای 2سال هم اختلاف نظر وجود دارد. پس چطور می‌توان سرماخوردگی کودک را درمان کرد؟ برای پی بردن به پاسخ این پرسش و آشنایی با درمان‌های جایگزین، با ما همراه شوید و توصیه‌های عملی متخصصان اطفال را در این‌باره بخوانید.

درمان سرماخوردگی کودکان با گرم کردن بدن

یکی از بهترین تدابیر جهت درمان سرماخوردگی و بهبود آن عبارت از گرم کردن بدن می باشد. برای گرم کردن بدن کودکان در زمان سرماخوردگی می توان از طریق دادن مواد خوراکی با طبع گرم مثل خرما و عسل (طبیعی) به کودک یا از طریق گرم کردن موضعی نواحی مختلف بدن با استفاده از روغن های گرم مثل روغن سیاهدانه یا سایر روغن ها مثل روغن بنفشه استفاده کرد.

درمان سرماخوردگی کودکان با درمان عفونت کلی بدن

درمان عفونت بدن یکی از اقدامات بسیار مهم در مواجهه با سرماخوردگی است. جهت درمان عفونت کلی بدن در کودکان در زمان سرماخوردگی ، می توان از عرق پونه (یارپوز) ، دم کرده آویشن شیرازی و پولک و همچنین خوراندن عسل طبیعی استفاده کرد.

درمان سرماخوردگی کودکان با درمان عفونت گلو و سر و گوش و سرفه

از جمله مشکلات مرتبط با سرماخوردکی و مخصوصا در کودکان ، گلو درد و سرفه می باشد. عفونت سر و درد آن از جمله تبعات سرماخوردگی می باشد. برای درمان آن می توان از همان تدابیر مربوط به درمان عفونت کلی بدن و نیز روغن مالی ناحیه پیشانی کودک مخصوصا با استفاده از روغن بنفشه استفاده کرد. ضمنا می توان با استفاده از پوشش برای سر کودک مثل کلاه یا چیزی شبیه آن ، به گرم کردن سر کودک کمک کرد که این کار به درمان عفونت سر کودک کمک شایانی می کند.عفونت گوش کودک در هنگام سرماخوردگی یکی از مسائل بسیار آزار دهنده هم برای کودک و هم برای والدین است و سبب گریه زیاد کودک می شود.

درمان سرماخوردگی کودکان با درمان آبریزش و گرفتگی بینی

آبریزش بینی و گرفتگی آن از علائم بارز سرماخوردگی است. گرفتگی بینی در کودکان سبب مشکل در تنفس کودک شده و باعث ناراحتی و گریه او می گردد. درمان عفونت سر که قبل از این به آن اشاره شد می تواند به بهبود آبریزش بینی کمک کند. به منظور رفع گرفتگی بینی کودکان در زمان سرماخوردگی ، می توان از محلول رقیق آب نمک طبیعی استفاده کرد. به همین منظور ، مقداری نمک طبیعی (نمک دریا یا سنگ نمک) را در آب ولرم حل کنید و میزان نمک آن طوری باشد که هم اثرگذار باشد و هم بینی را نسوزاند. چکاندن چند قطره از این محلول در بینی کودک ، سبب رفع گرفتگی بینی و درمان عفونت آن شده و خواهید دید که کودک دلبند شما بسیار احساس راحتی خواهد کرد. بهتر است قبلا مقداری از آب نمک تهیه شده را در بینی خودتان بچکانید تا از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

درمان سرماخوردگی کودکان با درمان تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ می تواند از جمله علائم و عوارض سرماخوردگی کودکان باشد. یک راه بسیار ساده و خانگی جهت درمان تهوع و استفراغ کودک ، دادن انار و یا آب انار به کودک است. انار نقش بسیار مهمی در کاهش تهوع حاصل از سرماخوردگی دارد. تاثیر انار در کاهش و رفع تهوع سرماخوردگی بسیار فوری است.

درمان سرماخوردگی کودکان با پایین آوردن تب

هر جا که سرماخوردگی باشد معمولا تب نیز همراه آن وجود دارد. علت عمده تب در زمان سرماخوردگی ، وجود عفونت در بدن است. به منظور پایین آوردن و کاهش تب در کودکان در هنگام مواجهه با سرماخوردگی او ، همزمان با درمان عفونت بدن کودک ، اقدام به پاشویه کردن کودک هم بنمایید. یکی از مهمترین عفونت ها در کودکان که سبب تب می گردد ، عفونت گوش کودک است. به درمان عفونت گوش کودکان در زمان سرماخوردگی اهتمام ویژه بورزید. روش درمان عفونت گوش به صورت طبیعی هم که قبلا ذکر شده است.

درمان سرماخوردگی کودکان با درمان لرز و درد بدن

لرز و درد بدن هم می تواند از مشکلات و عوارض سرماخوردگی باشد. در طب شیمیایی از داروهایی نظیر قطره یا شربت استامینوفن و شربت ایبوپروفن جهت درمان درد و لرز بدن کودک استفاده می شود اما یک راه ساده و خانگی جهت درمان لرز و درد ناشی از سرماخوردگی وجود دارد که آن عبارت است از ترکیب سیب سفید و عسل طبیعی. به همین منظور ، مقداری سیب سفید (توجه نمایید که حتما از سیب سفید استفاده کنید) را رنده کرده و با مقداری شهد عسل طبیعی مخلوط نموده و به کودک بدهید.

مصرف شربت سرماخودگی کودکان درمان کدام علائم است

شربت سرماخوردگی کودکان حاوی ترکیبات مختلفی است که هر یک، برخی علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد. آنتی هیستامین با هدف کاهش آبریزش بینی، ضد احتقان برای کاهش سرفه و استامینوفن برای کاهش تب و درد از ترکیبات اصلی شربت سرماخوردگی هستند. به طور کلی شربت سرماخوردگی برای درمان علائم زیر به کار می‌رود:

تب

آبریزش بینی

گرفتگی بینی

عطسه

سرفه

گلودرد

درد عضلانی

گوش درد

روش استفاده از شربت سرماخوردگی کودکان

در استفاده از شربت سرماخوردگی به نکات زیر توجه کنید: اطلاعات دقیق درباره دوز شربت برای هر سن، بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده تعیین می‌شود. شرکت دارویی باید دستورالعمل مصرف دارو را در جعبه آن قرار دهد. اغلب باید شربت سرماخوردگی را قبل از مصرف خوب تکان دهید. با استفاده از پیمانه اندازه‌گیری، دوز تعیین شده از شربت را بردارید. معمولاً یک پیمانه مخصوص اندازه‌گیری در جعبه شربت تعبیه می‌شود. برای تعیین دوز از آن استفاده کنید. ساعت و دفعات مصرف شربت را بر اساس تجویز پزشک یا دستورالعمل دارو برای هر سن دنبال کنید. معمولاً هر ۶-۴ ساعت، ۲ قاشق چایخوری تجویز می‌شود.

در مصرف شربت سرماخوردگی کودکان دقت به کدام نکات ضروری هستند

این داروها نباید خودسرانه به کودکان زیر سه سال داده شود. شربت را دور از دسترس کودک قرار دهید. همزمان با مصرف شربت از داروهایی که ترکیبات مشترک دارند، استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز یک ترکیب در بدن کودک بالا رود. از جمله این داروها می‌توان آسپرین و قرص‌های درمان تب، سرفه، درد و سرماخوردگی مانند استامینوفن، آنتی هیستامین و ایبوپروفن را نام برد. بیشتر از دوز روزانه، به کودک دارو ندهید. دوز بیش از حد می‌تواند موجب آسیب شدید به کبد یا حتی نابودی آن شود. شربت سرماخوردگی می‌تواند سبب خواب آلودگی شود. به همین دلیل زمانی که کودک درگیر فعالیت ذهنی است، از این دارو استفاده نکنید. اگر کودک تحت درمان با داروهای آرام بخش و مسکن قرار دارد، بدون مشورت با پزشک از شربت سرماخوردگی کودکان استفاده نکنید. هرگز از شربت سرماخوردگی به عنوان آرام بخش کودک استفاده نکنید.

در چه صورت مصرف شربت سرماخوردگی کودکان را قطع و به پزشک اطلاع دهیم

بی‌خوابی، احساس گیجی و آشفتگی

تب بیش از ۳ روز یا تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد

گلو درد بیش از ۲ روز

تداوم علائم بیماری بیش از ۵ روز

اگر علائم بدتر شد

اگر کودک به هر یک از ترکیبات دارو حساسیت نشان داد

اگر کودک واکنش‌های حساسیتی مثل خس خس کردن سینه، دانه زدن پوست یا خارش پیدا کرد

دوز مناسب شربت سرماخوردگی کودکان

مصرف غلط شربت سرماخوردگی بسیار متداول است. دوز مصرفی قرص به راحتی قابل تشخیص است ولی تفاوت اندازه پیمانه می‌تواند افراد را در مصرف شربت سرماخوردگی دچار اشتباه کند. به همین دلیل باید برای اندازه‌گیری شربت از سرنگ یا ظرف مخصوصی که در جعبه آن وجود دارد، استفاده کنید نه از قاشق‌های خانگی. برای اطمینان از اینکه دوز مناسب دارو را به کودک داده‌اید دستورالعمل دارو را دنبال کنید. همچنین می‌توانید از پزشک کمک بگیرید.

سرماخوردگی کودکان و تغذیه

لازم به ذکر است که سرماخوردگی به مفهوم عفونت بینی و گلو می باشد . که اغلب بی ضرر بوده و دارای علائمی مانند آبریزش بینی ,گلودرد , سرفه و عطسه می باشد که بعد از مدتی بهبود ی حاصل می شود. در وقع بیش از 200 نوع ویروس در ایجاد سرما خوردگی نقش دارند و لذا علائم آن بسته به نوع ویروس ایجاد کننده می تواند کاملا متفاوت باشد . لازم به ذکر است که بروز سرما خوردگی در افراد بزرگسال بین 4-2 بار در سال و در کودکان, به ویژه در سنین قبل از مدرسه بین 10-6 باردر سال کاملا طبیعی و عادی است .افراد مبتلا به سرما خوردگی باید بعد از 2-1 هفته احساس بهبودی کامل کنند ودر غیر اینصورت باید به پزشک مراجعه فرمایید.تا از نظر بروز عوارض باکتریال سرماخوردگی مانند ناراحتی عفونت ریه ها , سینوس ها , یا گوش ها مورد بررسی قرار گیرند تا مشکلی نداشته باشید.

علائم و نشانه های سرماخوردگی کودکان

بهتر است بدانید که علائم سرماخوردگی کودکان اغلب بعد از 3-1 روز بعد از تماس با ویروس سرما خوردگی بروز می کند و شامل این موارد می باشد:

ایجاد گرفتگی یا آبریزش بینی

احساس خارش گلو یا گلو درد

سرفه کردن

احتقان

احساس سردرد یا بدن درد

داشتن آبریزش از چشم

احساس تب پائین

احساس خستگی مختصر در بدن

در واقع با پیشرفت سرما خوردگی ترشحات بینی میتواند بتدریج غلیظ تر و زرد رنگ ویا سبز رنگ گردد.بهتر است بدانید که یکی از مشخصه های قابل توجه افتراق دهنده ی بین سرما خوردگی و سایر بیماریهای ویروسی این است که در سرما خوردگی اغلب تب بالا وجود نداشته و بر عکس سایر بیماریهای ویروسی احساس خستگی شدیدی وجود ندارد .

سرماخوردگی کودکان ، درمان سرماخوردگی کودکان ، سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال ،درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال،درمان سرماخوردگی کودک زیر 2 سال

علل سرماخوردگی کودکان

علل سرماخوردگی کودکان زیاد هستنددر واقع رینو ویروس ها رایج ترین عامل محسوب می شوند که شدیدا هم قابل سرایت میباشند . راه ورود ویروس به بدن دهان یا بینی است اما در این بین دستها هم نقش مهمی دارند. اغلب ویروسها بدنبال سرفه ,عطسه و یا حتی حرف زدن در هوا پخش می شوند .اما از طریق تماس دستها با اشیائی که قبلا دستهای آلوده به ویروس با آن در تماس بوده(مانند :گوشی تلفن ,لیوان, حوله …) نیز قابل انتقال است.

عوامل زمینه ساز سرماخوردگی کودکان

جالب است بدانید که خردسالان و کودکان در سنین قبل از دبستان بسیار مستعد مبتلا شدن به سرماخوردگی میباشند زیرا هنوز به اکثر ویروسهای سرماخوردگی مقاومت پیدا نکرده اند . بهتر است بدانید که کودکان اکثر اوقات خود را در جمع سایر کودکان میگذرانند و در خصوص شستن دستهای خود و مراقبت دهانی هنگام عطسه و سرفه کمتر توجه دارند و رعایت می کنند. جالب است بدانید که بروز سرماخوردگی در پائیز و زمستان بیشتر است که علت آن تجمع بیشتر دانش آموزان در کلاسهای درس و از طرف دیگر خانه نشینی بیشتر در این فصول است .در مناطقی که فصل زمستان ندارند سرما خوردگی در فصول بارانی رایج تر است.

سرماخوردگی کودکان و مصرف آنتی بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند اما بر ویروس‌هایی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می‌شوند، هیچ تاثیری ندارند، بنابراین اگر کودکتان سرماخورده است، مصرف آنتی‌بیوتیک هیچ کمکی به او نخواهد کرد فقط با استفاده از آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی، احتمال مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در آینده بیشتر می‌شود.

داروهایی مفید در سرماخوردگی کودکان

داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش تب و کمتر شدن شدت گلودرد یا سردرد کمک می‌کنند. اگر به کودک مسکن می‌دهید، به مقدار مصرف دارو به دقت توجه کنید. به کودکان کمتر از ۶ماه، کودکانی که بدنشان دچار کم‌آبی شده است یا مدام استفراغ می‌کنند، ایبوپروفن ندهید. استفاده از آسپیرین نیز در افراد زیر ۱۸ سال به دلیل ارتباط آن با بیماری نادر اما مهلک نشانگان ری، ممنوع است. اگر می‌خواهید برای درمان سرماخوردگی کودک از داروهای گیاهی استفاده کنید، ابتدا با پزشک کودک مشورت کنید.

سرماخوردگی کودکان ، درمان سرماخوردگی کودکان ، سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال ،درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال،درمان سرماخوردگی کودک زیر 2 سال

نکات درمانی برای سرماخوردگی کودکان

مسکن ها :مانند استامینوفن که برای کاهش درد و تب استفاده می گرددالبته مصرف زیاد آن میتواند برای کبد عارضه دار باشد قطره ها و اسپری های ضداحتقان بینی :بزرگسالان از این داروها برای مدت طولانی نباید استفاده نمایند  زیرا خودشان میتوانند ایجاد احتقان و التهاب مخاط بینی و گرفتگی بینی نمایند و در خصوص اطفال بهتر است بدانید که از این داروها اصلا نباید استفاده نمود شربت های ضد سرفه :مصرف این شربت ها توسط انجمن پزشکان متخصص ریه در آمریکا به شدت منع شده است و عقیده دارندکه این داروها هیچ تاثیری در درمان علت اصلی سرفه در سرما خوردگی ندارد .انجمن فوق مصرف هرگونه داروی ضد سرماخوردگی و شربت سینه را در اطفال زیر 14 سال مبتلا به سرما خوردگی به شدت نهی کرده است .مرکزکنترل بیماریها در آمریکا تجویز داروهای ضد سرفه و سرما خوردگی را در بچه های زیر 2 سال ممنوع نموده است. سرفه هائ ایجاد شده بدنبال سرما خوردگی اغلب تحت هر شرایطی 3-2 هفته طول کشیده و با هیچ داروئی قابل کنترل نمی باشد . اگر بیش از این طول بکشد حتما نیازمند ویزیت پزشک می باشد.ویتامین C و روی : مصرف این ویتامین اثری در رواج سرما خوردگی ندارد اما تاثیر کمی در روی کاهش مدت و شدت علائم سرماخوردگی دارد . طبق برخی از مطالعات مصرف قرص های روی تا حدودی موجب کاهش علائم سرما خوردگی خواهد شد.

سرماخوردگی کودکان را چطور درمان کنیم

• به او مایعات بدهید. مایعاتی مانند آب، آبمیوه و سوپ می‌توانند به نرم کردن خلط‌ها کمک کنند. • کودک را تشویق کنید سرفه کند. سرفه کردن به خارج شدن خلط از راه‌های هوایی کمک می‌کند. اگر کودک برای سرفه کردن به کمک نیاز دارد، او را روی پایتان بنشانید، بدنش را حدود 30 درجه به سمت جلو خم کنید و به‌آرامی به پشتش ضربه بزنید. • برای کودکان کوچک‌تر، از فینگیر استفاده کنید. این وسیله خلط‌ها را از بینی بیرون می‌آورد. قسمت حباب را فشار دهید، نوک وسیله را آهسته در یک سوراخ بینی قرار دهید و به آرامی حباب را رها کنید. • راه‌های تنفسی را مرطوب نگه‌دارید. یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک قرار دهید. برای پیشگیری از رشد قارچ‌ها، آب دستگاه را هر روز عوض و طبق دستورالعمل سازنده، دستگاه را تمیز کنید. بخار حمام گرم هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. قطره بینی نیز به بیرون آمدن خلط‌ها و ترشحات بینی و تنفس بهتر کودک کمک می‌کند. • گلودرد را تسکین دهید. در کودکان بالای 4سال غرغره آب نمک یا مکیدن یک آبنبات سفت یا آبنبات‌های سرماخوردگی گلودرد را تسکین می‌دهد. عسل هم خاصیت ضد سرفه دارد. برای کودکان 2 تا 5 سال، نصف قاشق چا‌ی‌خوری (معادل 5/2 میلی‌لیتر)، برای کودکان 6 تا 11 سال، 1 قاشق چای‌خوری (معادل 5 میلی‌لیتر) و برای کودکان بالای 12 سال، از 2 قاشق چای‌خوری (معادل 10 میلی‌لیتر) عسل استفاده کنید. با توجه به خطر مسمومیت غذایی نادر اما مهلک بوتولیسم در نوزادان، هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید. • کودک را به استراحت تشویق کنید. اگر تب دارد یا به شدت سرفه‌ می‌کند، لازم است در خانه بماند و استراحت کند.

سرماخوردگی کودکان و مراجعه به پزشک

بیشتر سرماخوردگی‌ها به درمان خاصی نیاز ندارند و باید دوره‌شان بگذرد اما لازم است به علایم و نشانه‌های کودک توجه کنید. در شیرخواران زیر3 ماه، با مشاهده اولین علایم بیماری با پزشک تماس بگیرید. در نوزادان سرماخوردگی می‌تواند به سرعت به کروپ، ذات‌الریه و بیماری‌های جدی منجر شود.

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی با ذرات تنفسی آلوده، سرفه یا عطسه، در هوا منتشر می‌شود. انجام اقدام‌های ساده می‌تواند برای پیشگیری از سرماخوردگی در والدین و بچه‌ها مفید باشد. برای پیشگیری از سرماخوردگی و سالم ماندن کودک، این کارها را انجام دهید: • کودک را تمیز نگه‌دارید. به او آموزش دهید همیشه دست‌هایش را بشوید. وقتی آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‎کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. اسباب‌بازی‌ها و سطوح خانه را تمیز نگه‌دارید. • به همه افراد خانه آموزش دهید که هنگام عطسه و سرفه، بینی و دهانشان را با دستمال کاغذی بپوشانند، سپس دستمال را دور بیندازند و در صورت نبودن دستمال کاغذی، با دست جلوی دهانشان را بگیرند. • از ظرف، لیوان، کیسه حمام، حوله و سایر وسایل فرد مبتلا به سرماخوردگی که محل‌هایی مناسب برای رشد میکروب‌ها هستند، به‌طور مشترک استفاده نکنید. • از افراد بیمار دوری کنید. در بیماری‌های ویروسی، در چند روز اول، احتمال سرایت بیماری بیشتر است.

تعداد دفعات سرماخوردگی کودکان در سال

کودکان بدفعات بیشتری نسبت به بزرگسالان گرفتار سرماخوردگی می‌شوند. طی اولین سال‌های زندگی کودکان، این امر معمول است که آنها تا هفت نوبت در سال به سرماخوردگی دچار شوند. به مرور زمان دفعات ابتلا به سرماخوردگی کاهش می‌یابد. معمولاً از ده سالگی به بعد کودکان، مانند بزرگسالان، سالی یک یا دوبار به سرماخوردگی دچار می‌شوند. طی دوسال اول زندگی در بیشتر مواقع این عفونت‌ها به کودک ایمنی نمی‌دهند. اما کودکان در سنین بالاتر، اغلب در برابر ویروس‌هایی که به آنها مبتلا می‌شوند، ایمن می‌شوند. کودکان تا شش ماهگی بدلیل پادتن‌هایی (آنتی‌بادی‌هایی) که از مادر خود در طول مدتی که در شکم او بوده‌اند، دریافت نموده‌اند، تا اندازه‌ای در برابر سرماخوردگی‌ها، مصونیت دارند. با این وجود نوزادان بویژه در ماه اول تولد در برابر عفونت‌ها، حساس هستند.

داروهای غیر مجاز در سرماخوردگی کودکان

کودکان تا سن ۱۸ سالگی نبایستی داروهایی که حاوی اسید استیل سالیسیلک می‌باشند، مانند تِرِاُ (Treo) و بامیل (Bamyl) را مورد استفاده قرار دهند مگر آنکه یک پزشک آن را تجویز نموده باشد. این امر خطر سندروم ری Reyes syndrom را در پی دارد. این یک بیماری غیرمعمول است که از جمله می‌تواند منجر به آسیب مغزی جدی شود. همچنین اگر کودک آبله مرغان هم دارد به او داروهای حاوی ایبوپروفن یا دیگر داروهایی که جزو دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا متوقف کننده آنزیم سیکلواکسیناژ (Cox) می‌باشد، ندهید. آنها می توانند در هنگام ابتلا به آبله مرغان خطر بروز عفونت‌های غیرمعمولی اما جدی را افزایش دهند.

سرماخوردگی کودکان ، درمان سرماخوردگی کودکان ، سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال ،درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال،درمان سرماخوردگی کودک زیر 2 سال

راههای پیشگیری سرماخوردگی کودکان

• از بیماران دوری کنید. در بیماری‌های ویروسی، در چند روز اول، احتمال سرایت بیماری بیشتر است. • کودک را تمیز نگه‌دارید. به او آموزش دهید همیشه دست‌هایش را بشوید. وقتی آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‎کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. اسباب‌بازی‌ها و سطوح خانه را تمیز نگه‌دارید. • از ظرف، لیوان، کیسه حمام، حوله و سایر وسایل فرد مبتلا به سرماخوردگی که محل‌هایی مناسب برای رشد میکروب‌ها هستند، به‌طور مشترک استفاده نکنید.

کارهای قبل سرماخوردگی کودکان یا حین آن

پیشگیری از کم شدن آب بدن کودکان :تامین آب بدن کودکان هنگام سرما خوردگی اهمیت زیادی دارد. نوشیدنی که به کودک می دهید باید ترکیبی از آب، آب میوه و مقدار اندکی زنجبیل باشد. خوراندن سوپ مرغ به کودک می تواند به راحتی آب مورد نیاز بدن او را تامین کند.تمیز نگه داشتن دست ها :فرزندتان به سنی رسیده است که بتواند مسئولیت نظافت روزانه اش را به عهده بگیرد و دست هایش را مرتب بشوید. به فرزندتان بیاموزید دست هایش را به خصوص پس از تمیز کردن بینی و پیش از غذا خوردن بشوید. این عادت می تواند از بیمار شدن فرزندتان جلوگیری کند.مقابله با گرفتگی بینی :یکی از بهترین راه های مبارزه با گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی استفاده از سرم های شست و شو و تمیز کردن بینی است.استفاده از اسپری های بینی و داروهای ضد احتقان برای کودکان توصیه نمی شود. دانشمندان معتقدند کودکان ۶ تا ۱۰ ساله که از سرم های شست و شو برای تمیز کردن بینی شان استفاده می کنند زودتر از سایر همسالان شان که چنین نیستند بهبود مییابند.فرزندتان را به پشت بخوابانید و در هر سوراخ بینی اش سه قطره سرم شست و شو بچکانید. حالا فرزندتان به راحتی می تواند نفس بکشد. اگر فرزندتان کوچک تراز آن است که در بینی اش سرم شست و شو بچکانید، می توانید از دستگاه مکش داخل بینی استفاده کنید.درمان قرمز شدن پوست : تمیز کردن پی در پی بینی کودک می تواند پوست این ناحیه را قرمز، تحریک پذیر و زخم کند. یکی از راه های پیشگیری از قرمز و زخم شدن بینی کودکان استفاده از دستمال مرطوب است. اگر همه گزینه ها برای جلوگیری از قرمز و زخم شدن پوست بینی فرزندتان بی نتیجه ماند می توانید با استفاده از کرم های مرطوب کننده این ناحیه را ماساژ دهید. استفاده کردن از عسل : کودکان زیر یک سال به دلیل خطر مسمومیت غذایی حاد (botulism ) نباید عسل بخورند، اما استفاده کردن از عسل برای درمان گلو درد و سرفه کردن کودکانی که از مرز یک سالگی گذشته اند بسیار مفید است. نتایج بررسی های دانشمندان در سال ۲۰۰۷ میلادی نشان داده خوراندن نصف قاشق چای خوری عسل به کودکان ۲ تا ۵ ساله هنگام خوابیدن می تواند به درمان گلو درد و متوقف شدن سرفه کمک زیادی کند. مرطوب کردن راه های تنفسی : اگر فرزندتان سرفه های شدید می کند، او را تشویق کنید چهار بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه دوش آب گرم بگیرد تا راه های تنفسی اش باز شوند و سرفه هایش متوقف شوند. استفاده از دستگاه رطوبت ساز ( بخور ) سرد : استفاده از دستگاه بخور می تواند مفید باشد، زیرا سبب نرم شدن اندام های تنفسی بدن می شود و تنفس را راحت می کند. دکتر کاردیئلو معتقد است کودکان را باید از گرد و خاک، رطوبت گرم و دستگاه بخور دور نگه داشت. استراحت کردن کودکان : برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی فرزندتان، مطمئن شوید خواب شبانه راحت و کافی دارد.: کودکان با توجه به سن شان به ۸ تا ۱۲ ساعت خواب راحت شبانه نیاز دارند. خواب کافی می تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند. اگر فرزندتان مرتب بیمار می شود نشان دهنده آن است که به خواب بیشتری نیاز دارد. هوشیاری در قبال مصرف آنتی بیوتیک ها : آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی نقش اساسی ایفاء می کنند اما برای درمان سرماخوردگی عادی کودکان تجویز و مصرف آنتی بیوتیک کاری اشتباه است. سرماخوردگی منشاء ویروسی دارد و تجویز آنتی بیوتیک برای درمان آن خطرناک است. همچنین مصرف آنتی بیوتیک سبب مقاوم شدن باکتری ها و تضعیف سیست ایمنی بدن می شود.

سرماخوردگی کودکان و مصرف دارو

داروهای بدون نسخه سرماخوردگی درمان موثری برای سرماخوردگی نیستند، سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند و استفاده از آنها کمک نمی‌کند سرماخوردگی زودتر درمان شود. حتی ممکن است عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب و تشنج نیز در پی داشته باشند. متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا در حال مطالعه و بررسی ایمنی داروهای سرماخوردگی در کودکان بالای ۲سال هستند. اگر می‌خواهید به کودک زیر ۲ سال داروی سرماخوردگی بدهید، دستورالعمل دارو را به دقت مطالعه کنید. ۲ دارو با مواد تشکیل‌دهنده مشابه را همزمان به کودک ندهید. داروهای آنتی‌هیستامین، ضدالتهاب و مسکن ممکن است ترکیب‌های مشابه داشته باشند.

عوارض سرماخوردگی کودکان

التهاب گوش شایع‌ترین بیماری ثانوی می‌باشد: در بعضی مواقع سرماخوردگی می‌تواند منجر به ابتلای کودک به التهاب گوش شود. کودک در یکی از گوش‌های خود و یا هر دو احساس درد می‌کند. التهاب گوش می‌تواند با آنتی بیوتیک مورد درمان قرار گیرد. بیش از همه نزد کودکان تا یک سال یا از ۱۲ سال به بالا. ابتلای کودکان به سینوزیت غیرمعمول است : بعضی کودکان ممکن است هنگامی که سرماخورده‌اند به سینوزیت دچار شوند. اما این امر غیر معمول است. در اینصورت کودک می‌تواند به گرفتگی بینی، ریزش آب بینی غلیظ و درد در ناحیه پیشانی یا گونه‌ها گرفتار شود. کودک همچنین ممکن است آنفولانزا بگیرد.

درمان طبیعی سرماخوردگی کودکان

۱. استراحت : خواب یک درمان عالی است. خواب مناسب باعث حفظ سلامتی می‌شود و به درمان بیماری کمک می‌کند. در خواب ترکیباتی آزاد می‌شود که عملکرد سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. نکته‌ی مهم اینکه در زمان استراحت از چندین پتو برای پوشانیدن کودک‌تان استفاده نکنید تا دمای بدنش خیلی بالا نرود. ۲. زیر سر کودک خود را کمی بالا بیاورید : کمی قسمت سر تشک را بالا بیاورید. این کار به تخلیه‌ی سینوس‌ها و افزایش راحتی کودک کمک خواهد کرد. می‌توانید یک بالش کوچک یا وسیله‌ای زیر سر کودک بگذارید تا بالاتر بیاید. ۳. دستگاه بخور سرد : دستگاه بخور سرد با ایجاد رطوبت در فضای اتاق، خشکی و احتقان بینی کودک را کاهش می‌دهد. فقط پس از هر بار مصرف دستگاه بخور را بشویید. زیرا اگر دستگاه بخور آلوده باشد، می‌تواند باعث پخش کپک و قارچ در دفعات بعدی مصرف شود. ۴. مایعات : مصرف مایعات باعث خروج میکروب‌ها از بدن می‌شود. بنابراین نوشیدن آب، آب‌میوه، چای و سایر نوشیدنی‌ها توصیه می‌شود. برخلاف برخی باورهای قدیمی، مصرف شیر هم به‌عنوان نوشیدنی مفید است. ۵. سوپ مرغ : سوپ مرغ (چه خانگی و چه آماده) می‌تواند به بهبود سرماخوردگی کمک کند. بخار سوپ باعث کاهش گرفتگی بینی می‌شود. آب سوپ باعث افزایش آب بدن می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند مرغ و سایر ترکیباتی که در سوپ وجود دارند، اثری ضدالتهاب دارند. این خبر خوبی است. زیرا التهاب موجب سرفه و گرفتگی بینی می‌شود. ۶. دوش آب گرم : همان‌طور که گفتیم هوای مرطوب به کاهش علائم کمک می‌کند. می‌توانید آب گرم حمام را زودتر باز کنید تا بخار در فضای حمام جمع شود. سپس کودک‌تان دوش بگیرد. این بخار گرم به کاهش گرفتگی بینی کمک می‌کند. اگر کودک‌تان ترجیح می‌دهد از وان استفاده کند، می‌توانید وان را پر از آب گرم کنید. این کار هم به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند. ۷. اسپری نمکی بینی :  اسپری نمکی بینی برای مرطوب، روان و تمیز کردن بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسپری محتوی آب و نمک است. مصرف این اسپری محدودیتی ندارد و می‌توانید آن را در خانه هم بسازید. برای ساخت این محلول، دو یا سه قاشق چای‌خوری نمک (بدون ید) را با یک پیمانه آب (حدود ۴۷۳ میلی‌لیتر) مخلوط نمایید. به همین راحتی می‌توانید یک داروی خانگی درست کنید! ۸. آب نمک : غرغره کردن یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کرده و سپس کودک‌تان آن را غرغره کند. اگرچه این روش درمان محسوب نمی‌شود، اما درد گلو را برای مدتی کاهش می‌دهد. می‌توانید این کار را هر زمانی که نیاز بود، انجام دهید. ۹. عسل : در سال ۲۰۰۷ مطالعاتی به رهبری ایان پل (Ian Paul) در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد. در این آزمایش داروی سرفه‌‌ی دکسترومتورفان (که در بیشتر شربت سرفه‌ها وجود دارد) در مقابل عسل برای کاهش سرفه مورد آزمایش قرار گرفت. برنده‌ این آزمایش هم عسل بود. فقط توجه کنید که عسل را به کودک زیر یک سال خود ندهید. زیرا خطر تولید سم مهلک بوتولیسم در بدنش وجود دارد. هرچند این خطر کم است، ولی بهتر است این کار را انجام ندهید. ۱۰. سیر : سیر محتوی آلیسین است. این ماده خواص ضدباکتری دارد. تنها مشکل این است که بسیاری از کودکان تمایلی به خوردن سیر ندارند. می‌توانید سیر را رنده کنید و در غذاهای خود بریزید. این‌گونه کودکان متوجه آن نمی‌شوند و غذا را می‌خورند.

بیشتر بخوانید : سرماخوردگی ♥ سرماخوردگی در بارداری ♥ اختلال رشد کودکان ♥ یبوست در کودکانبی اشتهایی کودکان