آرچی تایم

اس ام اس و جوک

آرچی تایم

اس ام اس و جوک

علت و درمان خانگی برای رفع التهاب دهان و زبان در کودکان و بزرگسالان

التهاب دهان

التهاب دهان ,التهاب دهان و زبان,التهاب دهانه معقد,التهاب دهانه معده,التهاب دهانه وازن,التهاب دهان و لثه,التهاب دهانه رحم و حاملگی

التهاب دهان , التهاب دهان و زبان , التهاب دهانه معقد , التهاب دهانه معده

توضیحاتی در مورد التهاب دهان

استوماتیت التهاب دهان است. استوماتیت به غشاهای مخاطی که پوست نازک پوشانندۀ سطح داخل دهان هستند، لطمه می‎زند. غشاها مخاط محافظ و همچنین جدار داخلی سیستم گوارش را از دهان تا مقعد تشکیل می‎دهند. استوماتیت نوعی از موکوزیت است، اختلالی که به عنوان درد یا التهاب غشاء مخاطی تعریف می‎شود. موکوزیت یک عارضۀ نسبتاً شایع شیمی‎ درمانی و اشعه درمانی است. این اختلال می‎تواند به داخل لب‎ها، چانه، لثه، زبان و گلو آسیب برساند. استوماتیتی که برگشت کننده و شامل زخم‎های دهانی است استوماتیت آفت عودکننده (RAS) نامیده می‎شود و با توجه به اینکه 5 تا 25 درصد جمعیت آمریکا به نوعی مبتلا به آن هستند شایع‌ترین شکل بیماری‎هایی است که به ناحیۀ دهان آسیب می‎زنند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب دهان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

التهاب دهان چیست

استوماتیت به معنی التهاب دهان است که ممکن است فراگیر باشد و مخاط دهان، لب ها، زبان و کام را درگیر کند و یا از نوع استوماتیت آفتی باشد.

التهاب دهان یا استوماتیت

استوماتیت به معنی التهاب دهان است که ممکن است فراگیر باشد (مخاط دهان، لب ها، زبان و کام را درگیر کند) یا از نوع استوماتیت آفتی باشد. البته شایع ترین التهاب دهانی، استوماتیت آفتی است. انواع دیگر استوماتیت، معمولا بعد از رادیوتراپی در داخل دهان ایجاد می شوند. در افرادی که مشکلات بدخیمی سر و گردن دارند و تحت رادیوتراپی هستند، بعد از مدتی مخاط دهان دچار سوزش، زخم و قرمزی می شود که می تواند عوارض بدی به جای بگذارد. نوع سوم استوماتیت که می توان در این طبقه بندی به آن اشاره کرد، استوماتیتی است که ناشی از ویروس ها از جمله ویروس تبخال به نام هرپتی فرم است و معمولا در بچه ها و گاه در بزرگسالان اتفاق می افتد. این سه نوع از شایع ترین انواع استوماتیت ها هستند که نوع ویروسی آن از همه شایع تر است.

علائم التهاب دهان

بیمار مبتلا به استوماتیت چه علایمی دارد و چه مدت طول می کشد تا این علایم برطرف شوند؟ بستگی دارد بیمار به کدام یک از انواع این بیماری مبتلا شده باشد. اگر استوماتیت ناشی از ویروس باشد شامل قرمزی و ورم لثه است و بیشتر در کودکان 2 تا 3 ساله دیده می شود. زخم هایی که بیشتر روی لثه ایجاد می شود دردناک است و کودک نمی تواند تغذیه کند و باعث بیقراری و گریه کودک می شود. این بیماری خود به خود و بعد از گذشت دوره خاصی که معمولا یک هفته یا کمتر است از بین می رود. استوماتیتی که ناشی از رادیوتراپی و به قول عوام به دنبال برق گذاشتن به وجود می آید، باعث بروز قرمزی و سوزش دهان و بروز زخم هایی در دهان می شود و غذاخوردن را با مشکل مواجه می کند. در واقع می توان گفت تا زمانی که رادیوتراپی ادامه دارد،این مشکل هم وجود دارد. معمولا بعد از اتمام دوره رادیوتراپی، 2 تا 3 هفته طول می کشد تا آنها کاملا بهبود یابند. در استوماتیت آفتی زخم هایی گرد یا بیضی شکل، زردرنگ یا خاکستری با حاشیه قرمز و تا حدی برجسته و بیشتر در جلوی دهان یا پشت لب، در کف دهان، زیر و کناره های زبان ایجاد می شوند. آفت ها انواع مختلفی از جمله انواع کوچک و بزرگ دارند و علایم التهابی از خود نشان می دهند.

درمان التهاب دهان

چگونه می توان آنها را درمان کرد؟ آیا نیاز به درمان خاصی دارند؟ درمان استوماتیت با توجه به نوع آن متفاوت است. نوع ویروسی آن هیچ درمانی نمی خواهد. اگر در کودکان باشد، فقط چون کودک بیقراری می کند، ممکن است والدین را دچار اضطراب و نگرانی کند. کافی است به آنها اطمینان داد که علایم خودبه خود از بین می روند. در مورد نوعی که ناشی از رادیوتراپی است بهتر است از دهانشویه استفاده شود. دهانشویه های زیادی امروزه در بازار موجود است که بدون نسخه هم قابل خریداری است. انواعی که دارای ماده ای به نام بنزین آمید است این علایم را کمتر می کند. در مورد استوماتیت آفتی هم می توان از یک قاشق شربت دیفن هیدرامین فقط به عنوان دهانشویه استفاده کرد و با آن دهان را شستشو داد. پمادهای کورتیکواستروییدی نیز گاهی استفاده می شود که دوره آفت را کمتر می کند و مشکل بیمار را از بین می برد.

التهاب دهان و عوامل خطر

آیا عوامل خطری وجود دارد که احتمال استوماتیت را افزایش دهد؟ گاهی آلرژی های غذایی در ایجاد استوماتیت های ناشی از آفت موثر هستند، مخصوصا مواد خوراکی که در آنها از گندم استفاده شده است. مصرف بیش از حد غذاهای تند به مخاط دهان آسیب می رسانند

بیشتر بخوانید :

سه نما


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.