افزایش اشتها

افزایش اشتها ،افزایش اشتها در کودکان،افزایش اشتها در نوزادان،افزایش اشتها در بارداری،افزایش اشتها در سگ،افزایش اشتهای کودکان،افزایش اشتها در اوایل بارداری،افزایش اشتهای نوزاد شیرخوار،افزایش اشتها در طب سنتی،افزایش اشتهای کودک یک ساله،افزایش اشتها در کودکان زیر یک سال،افزایش اشتها در کودکان زیر دو سال،افزایش اشتها در کودکان یک ساله

افزایش اشتها

در این مطلب از افزایش اشتها می خواهیم در مورد افزایش اشتها صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.افزودن سبزی‌های رنگی مختلفی مانند هویج، ذرت، بروکلی، نخودفرنگی، لوبیا سبز و قارچ به بشقاب غذا می‌تواند اشتهای شما را دوچندان کند.

داروی افزایش اشتها

دکتر نیاز محمدزاده عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص گفت: تجویز داروهای افزایش دهنده اشتها بستگی به شرایط فرد دارد.بطور نمونه کودکی که به هیچ عنوان وزن نمی‌گیرد ودچار بی خوابی است قطعا فرصت رشد خود را از دست می‌دهد ودر این شرایط با رعایت نکات خاصی می‌توان از داروهای حاوی سیپروهیپتادین استفاده کرد تا دریافت غذایی کودک را بالا برد ودر نتیجه جلوی عقب افتادگی رشد راگرفت .لیکن در خصوص افراد بزرگسال و دسته دیگری که به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای اشتهای کمی دارند، هیچ توصیه‌ای مبنی بر تجویز داروهای افزاینده‌های اشتها نظیر سیپروهیپتادین وجود ندارد.به جای تجویز این دارو می‌توان از تقویت کننده‌هایی که حاوی ویتامین ب هستند ویا قرص ‌های مکمل وامگا3 که هیچ عارضه‌ای به دنبال ندارند وبه شدت افزایش اشتها نمی‌دهد وتنها در بهبود خلق وخوی فرد موثر است واز این راه اشتها را بالا می‌برند استفاده کرد.

افزایش اشتها با خوردن گوشت همراه با ابلیمو و گلپر

انواع غذاهای گوشتی مانند مرغ، ماهی یا حتی گوشت قرمز را با آب‌لیموی تازه، سرکه بالزامیک یا گلپر همراه نمک، فلفل سیاه و کمی روغن زیتون طعم‌دار سپس آن‌ها را کمی بخارپز یا سرخ کنید. طعم منحصر به فرد غذاهای گوشتی که با این روش طعم‌دار و پخته می‌شوند، هر آدم بدغذایی را به سمت میز غذا می‌کشاند و اشتهایش را هم دوچندان می‌کند.

افزایش اشتها با آب مرکبات

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به عنوان نوشیدنی همراه وعده‌های اصلی غذاست. مرکبات حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسیدفولیک هستند. اسیدفولیک یکی از ترکیب‌های افزایش‌دهنده اشتهاست. با این توصیف شما می‌توانید برای افزایش اشتهای خود یا فرزند بدغذایتان، یک لیوان آب پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو شیرین یا حتی شربت آب‌لیموی خنک را کنار بشقاب غذا بگذارید و کمی از آن را قبل و کمی از آن را هم بین غذا میل کنید. ضمن اینکه کالری دریافتی از طریق مصرف آب‌میوه‌های طبیعی و تازه می‌تواند به روند افزایش وزن افراد لاغر هم کمک کند. سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی، لوبیا، نخود، عدس، کرفس تازه، هویج، بامیه و مارچوبه هم جزو بزرگ‌ترین منابع طبیعی دریافت اسیدفولیک هستند که گنجاندن آن‌ها در کنار غذای اصلی می‌تواند باعث افزایش اشتها شود.

افزایش اشتها با تزیین غذا

سفره‌آرایی و آرایش بشقاب غذا یکی از بهترین راه‌های افزایش اشتهاست. بد نیست چند مدل آرایش غذا و میز غذا را یاد بگیرید و آن‌ها را هنگام سرو وعده‌های اصلی غذایی به کار ببندید. بهترین راه آرایش غذا، قرار دادن آن در بشقابی بزرگ، سفید و تزیین کردن آن با انواع سبزی‌های بخارپز رنگی و سس‌های مختلف است. وقتی بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذای داخل آن کم به نظر می‌رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمایل بیشتری به خوردن تمام غذایشان پیدا می‌کنند.

افزایش اشتها با سیپروهیپتادین

داروی “سیپروهیپتادین” که معمولا به این منظور تجویز می‌شود،نوعی آنتی هیستامین است ومکانیسم اصلی آن افزایش اشتها نیست بلکه به طور جانبی از خاصیت اشتها برانگیزی آن استفاده می‌شود.این دارو از طریق تأثیری که بر هیپوتالاموس می‌گذارد باعث افزایش اشتها می‌شود؛در واقع کاربرد اصلی آن آنتی هیستامین است.اگر پزشک بعد از انجام معاینات لازم وانجام روش‌های ابتدایی قادر به درمان بی اشتهایی کودک نشود، این دارو را تجویز کند طبیعی است که منعی وجود ندارد.این دارو بی عارضه نیست وحس پرخاشگری وبدخلقی را در کودک بالا می‌برد لیکن گاهی افراد مجبور به مصرف این داروهستند تا ازعقب ماندگی رشد کودک جلوگیری شود.اینکه گمان شود این دارو را می‌توان خودسرانه مصرف کرد ویا خودسرانه قطع کرد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

افزایش اشتها با پنیر پیتزا

استفاده از پنیر پیتزا در انواع غذاهای نانی و ساندویچی، علاوه بر خوش‌طعم کردن آن‌ها می‌تواند باعث افزایش اشتهای شما هم بشود. مصرف پنیر پیتزا می‌تواند افزایش دریافت کالری را هم برای افراد لاغر و بچه‌ها در پی داشته باشد. اگر پنیر پیتزا را با کنجد مخلوط کنید، طعم آن را مطلوب‌تر و ظاهر غذایتان را هم زیباتر خواهید کرد.

افزایش اشتها با سالاد کرفس

کرفس حاوی آب فراوانی است و مصرف آن علاوه بر پیشگیری از یبوست، می‌تواند اشتهای افراد را هم بالا ببرد. عطر و طعم کرفس خام و تازه می‌تواند بهترین محرک سیستم بویایی باشد و اشتهای افراد را هم برای خوردن یک غذای مفصل افزایش بدهد. در نتیجه شما می‌توانید برای افزایش اشتها، سالاد کرفس را در کنار برخی از وعده‌های غذایی‌تان داشته باشید. سالاد کرفس را می‌توان با ترکیبی از کرفس تازه و خردشده، هویج بخارپز نگینی، نخودفرنگی، ذرت بخارپز، جعفری ساطوری، زیتون سیاه بدون هسته و قارچ بخارپز تهیه و آن را با آب‌لیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون طعم‌دار کرد.

افزایش اشتها با استفاده از ظروف رنگی

اگر شناختی از روان‌شناسی رنگ‌ها داشته باشید، حتماً می‌دانید که رنگ‌های گرم و زنده مانند نارنجی، ارغوانی، قرمز و زرد تیره می‌توانند باعث افزایش اشتها شوند. با این حساب شما می‌توانید برای افراد بدغذا یا کم‌اشتها ظرف‌هایی رنگی روی میز غذا بگذارید؛ از بشقاب و لیوان خودشان گرفته تا دیس غذا و پارچ آب!

رابطه روی و افزایش اشتها

اولین نکته این است که افراد کم وزن که قصد افزایش وزن در باشگاه‌های بدنسازی را دارند تنها باید بر روی تمرین ورزش‌های قدرتی متمرکز شوند زیرا ورزش‌های هوازی باعث لاغری بیشتر آنها خواهد شد.افراد لاغر ابتدا بهتر است 3 تا 4 هفته با رژیم وزن خود را بالا ببرند سپس با مراجعه به باشگاه‌های بدنسازی وتمرین ورزش‌های قدرتی وزن را افزایش دهند.باشگاه‌ها مجاز به تجویز دارو نیستند مگر اینکه مکمل غذایی تجویز کنند وتوصیه می‌شود افراد در این اماکن از مصرف اینگونه مکمل‌ها وداروها خودداری کنند تنها درصورتی که این مراکز متخصص تغذیه فعالیت داشته واین داروها را تجویز کند،این کار منعی ندارد .از جمله مکمل‌هایی که در باشگاه‌های بدنسازی تجویز می‌شوند پروتئین‌ها هستند؛کراتین یکی از پر مصرف ترین این مکمل‌ها است که مصرف آن برای سنین زیر 18 سال ممنوع است واین مسأله خود بیانگر عوارض بسیار این مکمل است.یکی از این عوارض تخریب کلیوی است که به شدت خطرناک است.

افزایش اشتها با استفاده از چاشنی ها

انواع سس‌ها، ادویه‌ها، ترشی‌ها و شورها جزو چاشنی‌های غذایی محسوب می‌شوند که مصرف آن‌ها همراه غذا می‌تواند افزایش اشتها را به دنبال داشته باشد. ادویه‌هایی مانند پودر لیمو، فلفل سیاه، پودر آویشن و ریحان بنفش هم می‌توانند عطر و طعم سالادها و غذاهای سرد را فوق‌العاده متفاوت و مطلوب کنند و باعث افزایش اشتها شوند.

افزایش اشتها با شکلات تلخ

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن مواد غذایی حاوی عنصر روی در برنامه غذایی روزانه است و شکلات تلخ و پودر کاکائو جزو خوراکی‌های حاوی روی هستند که مصرف آن‌ها علاوه بر بالا بردن اشتها، باعث وزن‌گیری در افراد لاغر هم می‌شود. شما می‌توانید یک لیوان شکلات تلخ گرم یا شیرکاکائو را به عنوان میان‌وعده صبح یا عصرتان انتخاب کنید تا اشتهایتان برای خوردن ناهار و شام بیشتر شود. تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام‌زمینی، نخودفرنگی، شیر و سینه مرغ هم از دیگر منابع دریافت عنصر روی یا همان زینک هستند. به همین دلیل اضافه کردن کمی تخمه کدو یا هندوانه به سالاد فصل می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن غذا دوچندان کند.

عوارض داروهای بدنسازی افزایش اشتها

دکتر محمدزاده افزود: هورمون‌ها دسته دیگری از داروهای مصرفی در باشگاه‌ها است؛ دسته دیگر کورتون‌ها هستند که برای بالا بردن اشتهای افراد وافزایش وزن تجویز می‌شوند.این دوگروه اختلالات غدد وکوتاه قدی ایجاد می‌کنند وقادر هستند قند وچربی خون را به شدت بالا ببرند بنابراین این مکمل‌ها نمی‌توانند بدون عارضه باشند.البته به این معنی نیست که افراد ورزشکار نباید مکمل استفاده کنند تنها نکته این است که مصرف آنها زیر نظر متخصص منعی ندارد.

افزایش اشتها با پروتئین های حیوانی

پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت مرغ، جگر، شیر، پنیر، ماهی و ماست حاوی ویتامین 12 B هستند. این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های افزایش‌دهنده اشتهاست. به همین دلیل به افراد بدغذا توصیه می‌شود حداقل روزی یک مرتبه پروتئین حیوانی را در برنامه غذایی‌شان داشته باشند. پروتئین‌های حیوانی اگر بخارپز، گریل، تنوری یا سرخ‌شده باشند، بیشتر باعث افزایش اشتها و ایجاد تمایل برای مصرف غذای بیشتر می‌شوند.

تأثیر داروهای گیاهی بر افزایش اشتها

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: برخی از داروهای گیاهی که به منظور افزایش اشتها تجویز می‌شوند اگر اثرات اثبات شده داشته باشند وبه صورت قرص یا شربت تولید شده باشند منعی برای مصرف ندارند در غیر این صورت دم نوش‌ها وداروهای گیاهی بیشتر در حیطه طب سنتی تجویز می‌شوند ومتخصصان اعتقاد زیادی به این داروها ندارند. بطور مثال ثابت شده است که کاسنی تأثیر زیادی بر افزایش اشتها دارد و از این رو شربت آن تهیه وتولید شده که متخصصان هم تجویز می‌کنند لیکن بصورت اختصاصی اینکه گیاه کاسنی را دم کنید وبخورید در حیطه پزشکی اعتقادی وجود ندارد.

افزایش اشتها با برنج سرخ شده

یک راه افزایش اشتها و لذت بردن از غذا خوردن، تغییر شیوه پخت‌وپز و ایجاد طعم‌های جدید در برنامه غذایی خانواده است. اگر عادت به خوردن برنج دم‌کرده یا آبکش دارید، بهتر است از امروز عادتتان را تغییر دهید و برنج سرخ‌شده (ته‌چین) را هم امتحان کنید. برای تهیه برنج سرخ شده، باید ابتدا برنج را تا حد نرم شدن در آب بجوشانید. سپس آن را با زرده تخم‌مرغ و کمی نمک و زعفران طعم‌دار کنید. حالا کف ماهیتابه را با روغن چرب کنید و برنج را در آن سرخ کنید. به جای زرده تخم‌مرغ می‌توان از جعفری، گشنیز یا حتی اسفناج هم برای طعم‌دار کردن برنجی که قرار است سرخ شود، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : بی اشتهایی ♥ بی اشتهایی عصبی ♥ بی اشتهایی در بارداری ♥ بی اشتهایی کودکانغذا خوردن