آرچی تایم

اس ام اس و جوک

آرچی تایم

اس ام اس و جوک

ضعف چشم و درمان آن

ضعف چشم و درمان آن

ضعف چشم,بیماری ضعف چشم,ضعف چشم در بارداری,علائم ضعف چشم,درمان ضعف چشم,درمان ضعف چشم با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان ضعف چشم,ضعف چشم را چگونه درمان کنیم,ضعف چشم در کودکان,ضعف چشم در بزرگسالان,ضعف چشم در نوزادان,ضعف چشم در بهار,ضعف چشم در تابستان,ضعف چشم در پاییز,ضعف چشم در زمستان,آشنایی با ضعف چشم,همه چیز در مورد ضعف چشم,ضعف چشم واگیردار است,ضعف چشم و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان ضعف چشم

ضعف چشم و درمان آن

به گزارش بی اس ام اس ضعف چشم-چه اتفاقی می‌افتد که یک‌مرتبه احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده‌اند؟ افرادی که عینکی هستند، می‌دانند که تاری ‌دید یکی از دلایل مهم ضعف چشم به شمار می‌رود، البته این حرف وقتی برای شما بیشتر محسوس خواهد بود که شماره چشم‌هایتان ده‌دهم یا صفر نباشد.ولی چرا عده‌ای در سنین پایین و عده‌ای در میانسالی دچار ضعف چشم می‌شوند و برخی دیگر تا سالیان سال حتی روی عینک را هم نمی‌بینند.دکتر افسر فراهانی دستجانی،جراح و چشم‌پزشک دراین‌باره میگوید،مطالعات زیادی در خصوص عوامل موثر در ایجاد عیوب انکساری انجام شده است که البته در برخی از موارد آن اختلافاتی وجود دارد، به‌عنوان مثال در مورد اثر مطالعه در فاصله نزدیک (خواندن و نوشتن)‌ مطالعاتی صورت گرفته است، ولی به طور یقین ارتباطی بین آن و نزدیک‌بینی ثابت نشده است ولی این گونه استنباط می‌شود که مطالعه تاثیر قابل توجهی در ایجاد نزدیک‌بینی ندارد، اما اصولا افراد اجتماعی و آنهایی که بیشتر مطالعه می‌کنند، بیشتر دچار عیوب انکساری و ضعف چشم میشوند.وی اظهار می‌کند: کار با کامپیوتر یا تلویزیون نتوانسته است ارتباط قطعی به ایجاد نزدیک‌بینی را اثبات کند به همین جهت استنباط بسیاری از متخصصان این است که استفاده از این وسایل نمی‌تواند عامل عینکی شدن باشد.

 ضعف چشم,درمان ضعف چشم,بیماری ضعف چشم

درمان ضعف چشم

طبق تحقیقات به عمل آمده رژیم‌های غذایی مختلف نتوانسته‌اند ارتباط مستقیم و ثابت‌شده‌ای را بین رژیم غذایی و ایجاد عیب انکساری و ضعف چشم پیدا کنند و استنباط بر این است که هیچ رژیم غذایی برای جلوگیری از عینکی شدن یا کم کردن نمره عینک وجود ندارد. چاقی ممکن است در ایجاد دوربینی نقش داشته باشد. با این حال نقش ثابت شده‌ای را از آن نمی‌توان پیدا کرد.به گفته دکتر فراهانی دستجاتی، ضربه‌ها از طریق تغییر در ساختمان چشم می‌توانند ضعف چشم و عیوب انکساری ایجاد کنند، همانند تغییرات بعد از پارگی قرنیه و ترمیم آن که ممکن است به صورت آستیگماتیسم خود را نشان دهد.وی خاطرنشان می‌کند:در مسمومیت ناشی از بیماری‌های تیروئیدی که چشم‌ها درگیر می‌شوند، ممکن است آستیگماتیسم ایجاد شود و افرادی که مبتلا به آب مروارید و آب سیاه می‌شوند یا نوزادان نارسی که دچار اختلالات چشمی می‌شوند و خوب درمان نمی‌شوند، بیشتر از دیگران مستعد ایجاد نزدیک‌بینی هستند.دکتر فراهانی دستجانی با بیان این که تاکنون آب و هوای گرم،داروهای ضدافسردگی و ضدحساسیت دلیلی بر ارتباط ضعف چشم را اثبات نکرده است، عنوان می‌کند: ارث نیز رابطه اثبات شده دقیقی با این مساله ندارد، یعنی ممکن است پدر و مادر کاملا سالم دارای فرزندانی عینکی باشند یا بالعکس، حتی در مورد سن نیز دیده شده است که در برخی موارد نزدیک‌بینی تا 30 سالگی افزایش می‌یابد و مجددا ممکن است بعد از 70 سالگی افزایش پیدا کند.

غذاهای تقویت کننده چشم!!
همه ی ما می دانیم که چه ویتامین هایی برای چشم لازم است اما ممکن است ندانیم که این ویتامین ها در چه غذاهایی وجود دارند؟

Eویتامین
شاید باور نداشته باشید یا این طور القا شده باشد که مواد غذایی در تقویت چشم تاثیر چندانی ندارند،در حالی که مطالعات نشان داده است،به عنوان مثال ویتامین E یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که در تقویت چشم و جلوگیری از ضعف چشم موثر است.مقدار توصیه شده ویتامین E در مردان 10 میلی‌گرم و در زنان 8 میلی‌گرم در روز است.بهترین منبع ویتامین E نیز آجیل و روغن‌های گیاهی است.از سوی دیگر سلنیوم به جذب ویتامین ای و ساخته شدن آنتی اکسیدان در بدن کمک می‌کند. غذاهای دریایی حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند.

 ضعف چشم,درمان ضعف چشم,بیماری ضعف چشم

درمان ضعف چشم

ویتامین A

از آنجایی که ویتامین Aدر تقویت چشم و جلوگیری از ضعف چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است،آن را در هویج بیشتر از دیگر مواد غذایی می‌توان یافت.بررسی‌ها نشان داده است که میزان ویتامین Aموجود در یک هویج متوسط،دو برابر مقدار توصیه شده در روز است.پس مصرف این سبزی برای تقویت چشم بسیار موثر است.البته مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که حاوی مقدار زیاد ویتامینA  و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم و جلوگیری از ضعف چشم هستند.

روی

مطالعات دیگری نیز حاکی از آن است که روی چشم را در برابر شب کوری محافظت می‌کند،زیرا روی بخشی از یک آنزیم است که تعداد رادیکال‌های آزاد را کم می‌کند،لذا در جذب ویتامینA  موثر است.روی را می‌توان در غذاهای دریایی، جوانه گندم و آجیل یافت.

ضعف چشم,درمان ضعف چشم,بیماری ضعف چشم

چربی امگا 3

چربی‌ها نیز برای جلوگیری از ضعف چشم و سلامتی چشم لازم هستند.اسیدهای چرب واحدهای سازنده ی چربی‌ها هستند و بعضی از آنها به این دلیل ضروری خوانده می‌شوند که بدن نمی‌تواند‌ آنها را بسازد و باید حتما از طریق مواد غذایی تامین شوند.از این رو گفته شده است اسیدهای چرب ضروری در تکامل بینایی نوزادان نقش بسزایی دارند.کمبود این مواد به ویژه چربی امگا 3 در بزرگسالان ممکن است سبب ضعف چشم و کاهش دید شود،حتی مطالعات نشان داده است که کمبود طولانی مدت آن ممکن است سبب تخریب شبکیه شود،زیرا بدن هر دو نوع اسیدهای چرب ضروری را به پروستاگلاندین ها تبدیل می‌کند که یکی از اثرات آنها کمک به خروج مایع چشم و تنظیم فشار داخل چشم است.بهترین منبع تامین امگا 3 ماهی است و مقدار توصیه شده دو بار در هفته می‌باشد.به طور کلی مواد غذایی که برای داشتن چشمی سالم توصیه می‌شوند شامل:روغن کبد ماهی،جگر و که هویج دارای ویتامینA هستند،اسفناج و کلم که لوتئین و گزانتین دارند، فلفل دلمه ای ،کلم،توت فرنگی و پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C؛تخمه آفتاب گردان،بادام،فندق که دارای ویتامینE هستند، همچنین آجیل و غذاهای دریایی نیز از سلنیوم برخوردارند،جوانه گندم و آجیل به دلیل دارا بودن روی،و ماهی که دارای اسیدهای چرب ضروری است، از مواد غذایی مهم به شمار می‌روند.

منبع: تبیان،جام جم آنلاین

ضعف چشم و درمان آن

آرزو دارید دندانهایتان مثل هالیودی ها زیبا باشد؟

آرزو دارید دندانهایتان مثل هالیودی ها زیبا باشد؟

خواص دندان زیبا,فواید دندان زیبا,دندان زیبا درمانی,خاصیت دندان زیبا,خواص دندان زیبا درمانی,خواص دندان زیبا برای پوست,خواص دندان زیبا برای مو,خواص دندان زیبا برای جوانی,خواص دندان زیبا برای بارداری,خواص خوردن دندان زیبا,فواید دندان زیبا خام,فواید دندان زیبا پخته
آرزو دارید دندانهایتان مثل هالیودی ها زیبا باشد؟

به گزارش بی اس ام اس امروزه، هیچ کاری ساده تر از سفید کردن دندان ها نیست، با پرداخت کمی پول، می توانید به راحتی، یک کیت سفید کننده دندان را از هر جایی، مثل داروخانه، سوپرمارکت، فروشگاه های لوازم بهداشتی و بدون شک از اینترنت خریداری کنید. فایدۀ این کیت های «آمادۀ استفاده» این است که «تقریباً» با همان روشی عمل می کند که در مطب های دندانپزشکی به کار گرفته می شود، استفاده از این کیت ها آسان است و به خاطر شرایط رقابتی با قیمت بسیار پایینی عرضه می شوند!

 سفید کردن دندان ها: چگونه انجام می شود؟

سفید سازی دندان ها، یا آن طور که عاملان آن ترجیح می دهند، درخشان کردن دندان ها پروسه ای است که در آن به کمک یک مادۀ اصلی، رنگ دانه های رنگی که طی سال ها بر روی مینای دندان ها تشکیل شده اند، محو می شوند.رنگی شدن زیبا نیست اما طبیعی است و بیان کنندۀ شیوۀ زندگی افراد (مصرف قهوه، چای، سیگار کشیدن، مشروب…)، پیر شدن، وراثت و گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیک هایی نظیر تتراسایکلین حین رشد و تشکیل دندان است.برای انجام این کار از یک مادۀ اصلی که عموماً از پروکسید کاربامید یا پروکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) ، با دُزها و غلظت های کم یا زیاد، ساخته شده است، استفاده می شود. بدون شک محصولاتی که در داروخانه ها بدون نسخه فروخته می شوند (غلظت ۵ تا۷%)، از موادی که در مطب دندانپزشک استفاده می شوند، غلظت کمتری دارند. آیا این بدان معناست که محصولاتی که غلظت شان کمتر است، عوارض کمتری دارند؟

آرزو دارید دندانهایتان مثل هالیودی ها زیبا باشد؟

 سفید کردن دندان ها: باز هم مستندات کم دربارۀ این موضوع

صحبت کردن دربارۀ سفیدسازی دندان راحت نیست، خصوصاً اینکه مستندات کمی در این باره وجود دارد و تحقیقات علمی اندکی در زمینۀ آثار سفید کردن دندان به ویژه سفید کردن دندان در خانه صورت گرفته است. با این حال طبیعی است که دربارۀ این موضوع تردید وجود داشته باشد، شاید به همین علت است که اخیراً بنابر یک تصمیمی که در اروپا گرفته شده، می باید غلظت پروکسید در تمام محصولاتی که بدون نسخه فروخته می شوند کاسته شود!

 این ماده واقعاً خطرناک است یا این فقط یک اقدام احتیاطی است؟

امروزه، سه نوع محصول در بازار وجود دارد: قطره همراه با ژل، باندهایی آغشته به مواد که آن را روی سطح دندان می چسبانند و یک نوع دیگر ژل که آن را با احتیاط و به وسیلۀ یک قلم روی دندان ها می مالند.باید توجه داشت که این محصولات دندانی متعدد و فراوان هستند، تمام این محصولات متناسب با ریخت شناسی همۀ دهان ها نیستند و نمی توانند هم باشند.

نکات مهمی که باید در نظر گرفته شود

در نتیجه، لثه ها بر خلاف آنچه در مطب دندانپزشک اتفاق می افتد، همیشه به طور واقعی محافظت نمی شوند، در دندانپزشکی با استفاده از محصولات سفید کنندۀ بسیار قوی این محافظت صورت خواهد گرفت. در نتیجۀ عدم محافظت، خطر باقی خواهد بود، در بین بعضی افراد ممکن است، از بین رفتن بافت یا صدمه دیدن بیشتر دندان ها دیده شود. البته خوشبختانه، این تغییرات موقتی و بازگشت پذیر هستند.سازنده های محصولات، اصرار دارند که به ما بقبولانند محصولاتی با دُز های پایین تر، برای سلامت ما بی خطر هستند. فقط مقدار اندکی از این مواد به بدن ما نفوذ پیدا می کنند! بنابراین، تأثیر آن در دراز مدت چیست؟ آیا مصرف این مواد به دفعات، یا مقدار بیش از حد آن خطرناک نیست؟

 هیچ چیز نمی تواند جای تجربۀ دندانپزشک شما را بگیرد

مطمئناً امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند که دندان های شان را به راحتی و بدون دردسر سفید کنند، و از آنجایی که این کار کمک بزرگی به زیبایی است و نیاز به جراحی دندان ندارد، آن را مانند یک «خوددرمانی» ساده در نظر می گیرند.به یاد داریم زمانی را که داشتن دندان های سفید جزء ژست های زیبایی نبود، آن زمان داشتن یک کیت سفید کننده برای سفید کردن دندان ها کفایت نمی کرد و همه برای خود یک پا دندانپزشک نشده بودند!این فرآیند درخشان کردن دندان ها، باید پس از انجام آزمایش ها دهانی دندانی انجام شود. معاینات اهیت بسیار زیادی دارند و تشخیص هر نوع ناهنجاری (مانند پوسیدگی ها، دندان های ترک خورده، جراحت در سطح مینای دندان، مشکلات لثوی و…) بسیار مهم است و باید مورد درمان قرار بگیرند تا مشکل جدی تر نشود! به این ترتیب مانع از درد و مشکلات دیگر برای شما خواهد شد!

 معاینۀ دندان ضروری است

قبل از شروع فرآیند سفید سازی، انجام معاینات بسیار مهم است و در صورت نیاز باید جرم گیری یا پر کردن دندان صورت بگیرد تا سطوح دندان ها کاملاً پاک شوند. علاوه بر این شما باید از عوارض جانبی، خطرات احتمالی یا آسیب های این درمان (برای مثال حساسیت بیش از حد دندان ها یا التهاب دهان) و محدودیت هایش کاملاً آگاه شوید. یکی از محدودیت های این درمان این است که محصولات درخشان کننده فقط بر روی دندان های طبیعی اثر می گذارند و هیچ تأثیری بر روی دندان های سرامیکی یا کامپوزیت ندارند.باید به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر چه این درمان مؤثر است، اما معجزه نمی کند و بستگی به رنگ ابتدایی دندان ها، سن و البته میزان مصرف چای، قهوه و نیکوتین شما دارد.به طور خلاصه، این اطلاعات مهم و دقیق می توانند به شما کمک کنند تا به سمت این درمان ساده، واقعی و کاملاً شخصی بروید.

 آیا تصمیم گرفته اید که این کار را انجام دهید؟ چند توصیه…

قبل از هر چیز پیش دندانپزشک تان بروید و از او بخواهید دندان های تان را چک کند، در صورت نیاز آنها را پر یا جرم گیری نماید تا به این ترتیب، لکه های ظاهری از سطح دندان ها پاک شود.شیوۀ استعمال، دفعات مصرف و همچنین طول مدت درمان توسط محصولی را که انتخاب کرده اید از روی بروشور آن بخوانید و به خوبی یاد بگیرید.طی مدت درمان، دندان های شما نفوذپذیر هستند. در این زمان، از نوشیدن قهوه، چای و تمام خوراکی هایی که پر رنگ هستند مانند، چغندر و یا مصرف نیکوتین خودداری کنید.بعد از هر بار مصرف محصول درخشان کننده، دهان تان را به خوبی با آب بشویید.

منبع:aftabir.com

آرزو دارید دندانهایتان مثل هالیودی ها زیبا باشد؟

چگونه از بروز دیسک گردن پیشگیری کنیم ؟

چگونه از بروز دیسک گردن پیشگیری کنیم ؟

دیسک گردن,بیماری دیسک گردن,دیسک گردن در بارداری,علائم دیسک گردن,درمان دیسک گردن,درمان دیسک گردن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان دیسک گردن,دیسک گردن را چگونه درمان کنیم,دیسک گردن در کودکان,دیسک گردن در بزرگسالان,دیسک گردن در نوزادان,دیسک گردن در بهار,دیسک گردن در تابستان,دیسک گردن در پاییز,دیسک گردن در زمستان,آشنایی با دیسک گردن,همه چیز در مورد دیسک گردن,دیسک گردن واگیردار است,دیسک گردن و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان دیسک گردن

چگونه از بروز دیسک گردن پیشگیری کنیم ؟

آیا شما هم به دیسک گردن مبتلا هستید؟ آیا از این بیماری در رنج هستید ؟

به گزارش بی اس ام اس : در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده به تدریج دیسک‌های گردن دچار تغییراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسک می‌شود.یک دسته از علائم ناشی از فشار بر روی ریشه‌های عصبی و دسته دوم فشار بر روی نخاع است. علائم فشار بر روی ریشه‌های عصبی گردن، قابلیت انتشار داشته و از گردن و شانه به سمت اندام‌های فوقانی منتشر می‌شود.بیمار غیر از درد، احساس بی‌حسی و یا خواب رفتگی در دستهای خود دارد. برخی بیماران دچار احساس کاهش قدرت دست‌ها می‌شوند. از سوی دیگر، برخی بیماران در اولین بار متوجه اختلال در حرکات ظریف دست‌ها هنگام نوشتن می‌شوند. این آسیبی که با فشار روی نخاع بروز می‌کند، جدی بوده و این بیماران با کاهش قدرت اندام فوقانی به پزشک مراجعه می‌کنند. همچنین ممکن است به تدریج اختلال در راه رفتن و حرکات پاها ایجاد شود.

چگونه از بروز دیسک گردن پیشگیری کنیم ؟

می توان کاربران کامپیوتر، حسابداران، خیاطان و آرایشگران و افرادی که امور دفتری دارند را از افراد مستعد به دیسک‌های گردن دانست و از آنجا که دیسک‌های گردن در این افراد شایع‌تر است، لذا باید ورزش‌های گردن به ویژه ورزش‌های ایزومتریک را به طور مرتب و روزانه انجام دهند تا عضلات گردن و شانه آنها تقویت شده و از برند دیسک گردن جلوگیری شود.افراد شاغل که معمولا در اکثر مواقع، سرشان در یک وضعیت قرار دارد، توصیه می شود این افراد در مراحل اولیه قبل از ایجاد علائم و درد در ناحیه گردن و سوزش ناحیه بین دو کتف باید ورزش کنند.

منبع:isna.ir

چگونه از بروز دیسک گردن پیشگیری کنیم ؟

مـشـکـلات مـردانـه دیـابـت

مـشـکـلات مـردانـه دیـابـت

دیـابـت,بیماری دیـابـت,دیـابـت در بارداری,علائم دیـابـت,درمان دیـابـت,درمان دیـابـت با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان دیـابـت,دیـابـت را چگونه درمان کنیم,دیـابـت در کودکان,دیـابـت در بزرگسالان,دیـابـت در نوزادان,دیـابـت در بهار,دیـابـت در تابستان,دیـابـت در پاییز,دیـابـت در زمستان,آشنایی با دیـابـت,همه چیز در مورد دیـابـت,دیـابـت واگیردار است,دیـابـت و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان دیـابـت

مـشـکـلات مـردانـه دیـابـت

به گزارش بی اس ام اس شاید اگر مبتلا به دیابت هستید یا همسرتان چنین مشکلی دارد این سوال ذهنتان را آشفته کند که «دیابت ناتوانی جنسی می آورد یا نه؟» جواب این سوال مثبت است؛ اما نه همیشه!عوارض ثانویه دیابت بر قلب و عروق، خونرسانی به آلت تناسلی را ضعیف و این مساله، نعوظ را دچار مشکل می کند. شاید زن با این مساله کنار بیاید و در لذت او اختلالی ایجاد نکند ولی این مساله در مردان باعث بازگشت اسپرم به سمت بیضه ها خواهد شد.البته مبتلایان به دیابت می توانند روابط زناشویی خود را داشته باشند اما رعایت برخی مسایل لازم است. مثلا لازم است قبل از آغاز رابطه به کمک قندهای نیمه ساده مثل بیسکویت یا یک تکه نان، ذخایر قند خود را شارژ کنند. ضمنا بهتر است مبتلایان از کاندوم استفاده کنند تا از انتقال عفونت های جنسی پیشگیری شود. مبتلایانی که از پمپ های انسولین استفاده می کنند نیز می توانند حین رابطه آن را از خود جدا کنند. در صورتی که خانمی متوجه بروز مشکل جنسی شد، باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کند. پزشک با تجویز ژل های واژنی نه تنها مانع از خشکی واژن و دردناکی مقاربت می شود بلکه از بروز عفونت های قارچی نیز پیشگیری می کند اما مردان لازم است حتی قبل از بروز مشکل با پزشک خود مشورت کنند. هر نوع درمان جنسی با توجه به مشکلات هورمونی، عصبی، روانی، قلبی عروقی و پروستاتی فرد باید سنجیده و تجویز شود. بعد از آنکه پزشک فرد را از همه جوانب، مورد بررسی قرار داد، ممکن است مصرف داروهایی نظیر ویاگرا یا لویترا یا سیالیس را تجویز کند که به نعوظ سریع تر کمک می کنند.

مـشـکـلات مـردانـه دیـابـت

مکمل های آندروژنیک یا همان هورمون های مردانه نیز در شرایطی که فرد دچار نارسایی بیضوی باشد کاربرد دارد. تزریق بعضی داروها به آلت تناسلی نیز در شرایطی که مشکل مربوط به اعصاب باشد، مناسب است. ضمنا بسیاری از مشکلات روانی نیز می توانند عامل کاهش میل جنسی دیابتی ها باشند. بسیاری از داروهای خوراکی می توانند این حالت ها را از بین ببرند و لذت جنسی را به فرد بازگردانند اما به هر حال نباید مشکلات روانی را کوچک یا بی اهمیت شمرد.افسردگی وابسته به دیابت یا جدا از آن می تواند باعث مشکلات نعوظی شود و بر سایر درمان های دارویی نیز تاثیر منفی بگذارد. مراجعه به پزشک متخصص غدد در کنار متخصص بیماری های جنسی و روان پزشک و دریافت مجموعه ای از درمان ها در بهبود مشکلات بسیار موثر خواهد بود. ورزش نیز بر روابط زناشویی در مبتلایان به دیابت تاثیر مثبت می گذارد. مردانی که ورزش می کنند و تناسب اندام بهتری دارند از نظر جنسی در رتبه بالاتری قرار دارند. در صورتی که مبتلا به دیابت هستید و تحت درمان قرار دارید، بهتر است همسرتان را از این موضوع مطلع کنید چون در این صورت همراهی دارید که می تواند در صورت فراموشی مصرف دارو را به شما یادآوری کند.از هر ۱۰ پزشک متخصص غدد ۹ نفر اعتراف می کنند که در رابطه با مشکلات جنسی با بیمار خود صحبت نمی کنند. در حالی که ۸۷ درصد مردان و ۷۳ درصد زنان مبتلا معتقدند که لازم است در این رابطه پزشک آنها را مطلع کند؛ همان طور که اطلاعاتی در رابطه با تغذیه، ورزش و… در اختیار آنها قرار داده می شود.

منبع: medisite

مـشـکـلات مـردانـه دیـابـت

هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون دراز نکشید

هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون دراز نکشید

خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی پخته

هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون دراز نکشید

آیا می دانید به چه علت توصیه می شود که هنگام تماشای تلویزیون و یا مطالعه دراز نکشید؟

به گزارش بی اس ام اس : مطالعه در حالتی که چشم‌ها افتاده باشند موجب تفاوت در شماره چشم‌ها و یا تغییر در محور آستیگماتیسم چشم می‌شود. مطالعه و یا تماشای تلویزیون در حالت درازکشیده به صورتی که چشم‌ها حالت افتاده پیدا کنند مضر است و موجب مشکلات بینایی می‌شود. در هنگام مطالعه و یا تماشای تلویزیون فاصله چشم‌ها با کتاب و تلویزیون باید یکسان باشد و بهتر است چشم‌ها در حالت کاملا افقی قرار داشته باشند و به طور مستقیم به سطح نگاه شود.

هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون دراز نکشید

برخی افراد هنگام مطالعه، روی یک دست دراز می‌کشند و کتاب را روی زمین قرار می‌دهند که در این حالت محور چشم‌ها به صورت عمودی نسبت به زمین قرار می‌گیرند. در این شرایط فاصله دو چشم با کتاب برابر نیست و این موجب مشکلات بینایی می‌شود.

هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون دراز نکشید

در بسیاری مواقع افراد به مطب مراجعه می‌کند و می‌گویند مشکل بینایی دارند ولی شماره چشم آنها تغییر نکرده است. علت این مساله تغییر در محور آستیگماتیسم چشم در اثر مطالعه به صورت خوابیده است.بسیاری از کودکان دانش‌آموز به دلیل این‌که از مطالعه در حالت نشسته خسته می‌شوند روی دست دراز می‌کشند و کتاب را روی زمین قرار می‌دهند و مشق خود را در این حالت می‌نویسند. والدین باید به این مساله توجه داشته باشند و اجازه ندهند کودک در حال درازکش درس بخواند.

هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون دراز نکشید

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

شکستگی,بیماری شکستگی,شکستگی در بارداری,علائم شکستگی,درمان شکستگی,درمان شکستگی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان شکستگی,شکستگی را چگونه درمان کنیم,شکستگی در کودکان,شکستگی در بزرگسالان,شکستگی در نوزادان,شکستگی در بهار,شکستگی در تابستان,شکستگی در پاییز,شکستگی در زمستان,آشنایی با شکستگی,همه چیز در مورد شکستگی,شکستگی واگیردار است,شکستگی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان شکستگیچگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

آیا نمی‌دانید چه علائم و نشانه‌هایی شک شما در شکستگی را به یقین تبدیل می‌کند. در این زمان چه می‌کنید؟

به گزارش بی اس ام اس  فرض کنید همسر شما برای تعویض لامپ روشنایی سقف به بالای نردبان رفته آن را نصب کرده است اما وقتی قصد پایین آمدن از نردبان را دارد ناگهان یکی از پله‌های نردبان شکسته و او به پایین سقوط می‌کند. دست او بسیار درد می‌کند و شما را نگران کرده است.دستش را بررسی می‌کنید و مشکوک به شکستگی می‌شوید.معمولا تشخیص شکستگی توسط افراد غیرمتخصص کار آسانی نیست، اما زمانی که مشکوک هستید فرض را بر شکستگی بگذارید.شکستگی یا ترک‌خوردگی بر اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود. شکستگی به 2 نوع باز و بسته تقسیم می‌شود؛ در شکستگی باز، پوست روی قسمت شکسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شکستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شکستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شکستگی دیده نمی‌شود.معمولا در شکستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده احتمال عفونت بسیار زیاد و در مقایسه با شکستگی‌های بسته خطرناک‌ترند. در حقیقت مشکل واقعی خود شکستگی نیست بلکه خطری است که استخوان شکسته برای اعضای حیاتی کنار خود دارد.

به دنبال چه باید بود؟
1 ـ تورم:
این علامت بلافاصله بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد. معمولا در شکستگی‌ها لبه‌های تیز استخوان شکسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق کنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

2 ـ تغییر شکل:
معمولا بر اثر بروز شکستگی ممکن است تغییر شکل، کوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترک‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شکلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شکل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه کنید.

3 ـ لمس دردناک:
یکی از علائم قابل اعتماد شکستگی به حساب می‌آید. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا کردن محل شکستگی پوشش عضو را کنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس کنید. نقطه‌ای که به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شکستگی باشد.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

4 ـ ناکار شدن عضو آسیب‌دیده:
اگر عضو شکسته باشد با حرکت دردناک می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به کارگیری عضو امتناع ورزیده و عضو در حرکت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، عضو را تکان دهد.

5 ـ احساس ساییده شدن دو سر شکسته استخوان:
گاهی مصدوم هنگام بروز شکستگی صدای شکسته شدن استخوان یا در زمان حرکت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌کند. این علامت نشانه حتمی شکستگی است.

6 ـ لمس فاصله بین دو سر استخوان شکسته:
در صورت لمس این فاصله شکستگی محرز است.

7 ـ‌ تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده:
معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی که نشان‌دهنده شکستگی است رنگ پریدگی یا کبودی در محل شکستگی است که معمولا یک ساعت بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد.

منبع : Jamejamonline.ir

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

واریکوسل ،یک بیماری مردانه

واریکوسل ،یک بیماری مردانه

واریکوسل,بیماری واریکوسل,واریکوسل در بارداری,علائم واریکوسل,درمان واریکوسل,درمان واریکوسل با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان واریکوسل,واریکوسل را چگونه درمان کنیم,واریکوسل در کودکان,واریکوسل در بزرگسالان,واریکوسل در نوزادان,واریکوسل در بهار,واریکوسل در تابستان,واریکوسل در پاییز,واریکوسل در زمستان,آشنایی با واریکوسل,همه چیز در مورد واریکوسل,واریکوسل واگیردار است,واریکوسل و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان واریکوسل

واریکوسل ،یک بیماری مردانه

 به گزارش بی اس ام اس همان‌طور که خانم‌ها لازم است به صورت دوره‌ای و مرتب تحت معاینات متخصص زنان برای مطمئن شدن از سلامت سیستم تناسلی‌شان قرار بگیرند، آقایان هم لازم است با مشاهده کوچک‌ترین مورد غیر عادی به متخصص اورولوژی مراجعه کنند، این در حالی است که شرم و حیای بسیاری از آقایان در مراجعه به متخصصان بیماری‌های تناسلی، باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیری همچون عقیمی می‌شود.نمونه بارز این دست بیماری‌ها، واریکوسل است که با واریسی شدن عروق بیضه همراه بوده و در 10درصد مردان بالغ مشاهده می‌شود. به عقیده کارشناسان، این بیماری از شایع‌ترین عوامل ناباروری در مردان است.

شایع‌ترین بیماری مردان پس از بلوغ

واریکوسل یا واریسی شدن عروق بیضه شایع‌ترین بیماری مردان پس از بلوغ است و 10درصد مردان بالغ به آن مبتلا می‌شوند. نکته مهم‌تر آن‌که این بیماری به‌رغم آن‌که گفته می‌شود شایع‌ترین عامل ناباروری مردان است لزوما منجر به ناباروری نمی‌شود. سن شروع آن هم معمولا در زمان بلوغ یا بلافاصله پس از بلوغ است، ولی در سن کمتر یا سن بالا نیز ممکن است ایجاد شود.واریکوسل به دنبال گشادی سیاهرگ‌های بیضه رخ می‌دهد و در واقع نوعی تمایل سرشتی برای شل بودن جداره سیاهرگ‌ها در سراسر بدن است. به بیان دیگر در افرادی که مبتلا به واریکوسل هستند، احتمال بروز واریس پا و هموروئید نیز بیشتر است.واریکوسل بیماری‌ای است که بسته به شدت آن با درد، آتروفی (کوچک شدن سایز و نرم شدن قوام بیضه) و ناباروری همراه خواهد بود. درد ناشی از واریکوسل دردی است که با احساس سنگینی همراه است، که با فعالیت و ایستادن تشدید شده و با استراحت بهبود پیدا می‌کند. به‌علاوه شیوع این بیماری در ورید بیضه چپ بسیار بیشتر از بیضه راست است.

واریکوسل ،یک بیماری مردانه

آیا ناباروری سرنوشت حتمی واریکوسلی‌هاست؟

جالب است بدانید که حدود یک‌ششم مردان واریکوسل دارند و در مردانی که دچار ناباروری هستند، این رقم بالاتر است و به 40 درصد می‌‌رسد. بی شک واریکوسل می‌تواند از شایع‌ترین علل تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت آن تلقی شود، اما همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم اثر نمی‌گذارند.وقتی خون در وریدهای بیضه به دنبال بروز واریکوسل تجمع یابد، درجه حرارت بیضه بالا می‌رود، در حالی که اسپرم‌ها باید در درجه حرارت کمتری به فعالیت‌های طبیعی‌ ادامه دهند،‌ براین اساس روند تولید اسپرم‌ها دچار اختلال می‌شود. بعلاوه از آنجا که ترشحات هورمونی غدد فوق کلیوی مستقیما به بیضه منتقل می‌شود، هرگونه اختلال در وریدهای بیضه چپ می‌تواند در فعالیت هورمونی غدد فوق کلیوی هم اشکال ایجاد کند.با این حال هیچ رابطه علمی ثابت شده‌ای مبنی بر ارتباط قطعی ناباروری و واریکوسل وجود ندارد. به‌علاوه ما از نظر اخلاقی قادر به تایید قطعی اثرات این بیماری بر ناباروری مردان،صرفا به دلیل وجود درصدی احتمال نیستیم، مگر آن که بررسی‌های تخصصی روی اسپرم‌ها (اسپرماتوگرافی) اختلالی در تولید اسپرم را تایید کند که در آن صورت فرد باید تحت جراحی واریکوسل قرار بگیرد.

شاید این بیماری بدون نشانه باشد

واریکوسل، اغلب علامتی ندارد. بندرت درد ایجاد می‌کند و ممکن است در طول روز به علت فعالیت‌های جسمی بدتر شود ا ما با خوابیدن به پشت تخفیف پیدا می‌کند. در طول زمان ممکن است واریکوسل بزرگ‌تر و چشمگیرتر شود. با این حال از آنجا که واریکوسل معمولا علامتی ندارد،‌ اغلب هنگام ارزیابی ناباروری یا معاینه توسط خود فرد یا پزشک متخصص کشف می‌شود. بهترین توصیه در چنین شرایطی این است آقایانی که در بیضه هایشان احساس درد، تورم یا تغییرفرم می‌کنند باید حتما به یک اورولوژیست مراجعه کنند، چرا که برخی از این عارضه‌ها ممکن است به درمان فوری نیاز داشته باشد.

چه وقت درمان ضروری می‌شود؟

درمان واریکوسل ممکن است ضروری نباشد، اما اگر نابارور هستید یا واریکوسل شما باعث درد یا تحلیل‌رفتگی بیضه‌ها شده، ممکن است لازم باشد آن را ترمیم کنید. درمان با هدف بستن وریدهای آسیب‌دیده و هدایت جریان خون به وریدهای طبیعی انجام می‌گیرد.در صورتی که تحلیل‌رفتگی پیشرونده بیضه،‌ درد یا نتایج غیرطبیعی در آزمایش اسپرم رخ دهد، ترمیم در دوره نوجوانی ممکن است ضرورت پیدا کند.واریکوسل،شدت و ضعف دارد، با توجه به این‌که میزان گشادی وریدها در چه حدی باشد. براساس میزان گشاد شدن وریدها، شخص داخل شکمش احساس فشار می‌کند و وریدها دیده‌ می‌شود. در موارد پیشرفته، این بیماری می‌تواند منجر به تحلیل رفتن بیضه‌ها شود.

آنچه مهم است این‌که واریکوسل در مواردی می‌تواند نشان‌دهنده تومورهای بیضه یا کلیه بخصوص در سمت راست باشد. در این صورت بیمار باید بسرعت تحت عمل جراحی قرار بگیرد. در واقع در کمتر از 10 درصد موارد، واریکوسل‌هایی که به‌طور ناگهانی، بخصوص در سمت راست ایجاد می‌شوند، می‌توانند نشان‌دهنده تومورهای کلیه یا بیضه باشند. به هر حال آنچه مهم است این که مردان جوان، خود باید برای معاینه مراجعه کنند تا متوجه هرگونه حالت غیرعادی در بیضه‌هایشان بشوند.

واریکوسل، همیشه نیاز به جراحی ندارد

از نظر بالینی روش‌هایی برای درمان واریکوسل وجود دارد که افراد براساس شرایط مختلف می‌توانند از آنها استفاده کنند اما بخشی از این شرایط به مسائل فرهنگی شخص برمی‌گردد. این درست است که جراحی واریکوسل در شرایط معمولی، جراحی کوچکی است که زمان کوتاهی داشته، عوارض کم و دوره نقاهت کوتاهی نیز خواهد داشت اما به عنوان مثال در یک پسر بچه 10 تا 12 ساله، به جهت آن‌که مشکلات روحی و روانی تازه‌ای در او ایجاد نشود، می‌توان درمان از طریق جراحی را به بزرگسالی‌اش موکول کرد تا مساله باروری یا ناباروری‌اش برای تعیین ضرورت جراحی، بررسی شود.البته اگر اختلال در حرکت اسپرم در شخص تایید شود، نیاز به عمل جراحی ضرورت می‌یابد، اما جراحی واریکوسل در شخصی که ازدواج کرده و بچه هم دارد، ضرورت ندارد. اگر شخص بچه ندارد، کنترل وضعیت اسپرم‌ها، هر چند ماه یک‌بار توصیه می‌شود. فراموش نکنید که هرچه قدر واریکوسل شدیدتر باشد، پاسخ به درمان جراحی‌اش مطلوب‌تر است.

جراحی از دیروز تا امروز

ترمیم واریکوسل ممکن است با جراحی باز از طریق شکم، جراحی از طریق لاپاراسکوپی یا جراحی با میکروسرجری (جراحی میکروسکوپی) صورت بگیرد.شیوه‌های جراحی در گذشته مبتنی بر جراحی باز و ایجاد شکاف کوچکی در ناحیه طناب بیضه بوده که از طریق شکم صورت می‌گرفته و عوارض خاص خودش را داشته است. اما امروزه با استفاده از لاپاراسکوپی،اما بدون ایجاد شکاف بزرگ، خارج از حفره شکم، عمل واریکوسل صورت می‌گیرد.با این حال بهترین و کم عارضه‌ترین شیوه جراحی این بیماری، عمل جراحی با میکروسرجری است که می‌توان به طریق میکروسکوپی، وریدهای بیضه را بست واز ایجاد عوارضی چون جمع شدن آب در آنها جلوگیری کرد.

منبع:jamejamonline.ir

واریکوسل ،یک بیماری مردانه

خودسرانه از آرام‌بخش و خواب‌آور مصرف نکنید

خودسرانه از آرام‌بخش و خواب‌آور مصرف نکنید

استفاده از آرامبخش,بیماری استفاده از آرامبخش,استفاده از آرامبخش در بارداری,علائم استفاده از آرامبخش,درمان استفاده از آرامبخش,درمان استفاده از آرامبخش با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان استفاده از آرامبخش,استفاده از آرامبخش را چگونه درمان کنیم,استفاده از آرامبخش در کودکان,استفاده از آرامبخش در بزرگسالان,استفاده از آرامبخش در نوزادان,استفاده از آرامبخش در بهار,استفاده از آرامبخش در تابستان,استفاده از آرامبخش در پاییز,استفاده از آرامبخش در زمستان,آشنایی با استفاده از آرامبخش,همه چیز در مورد استفاده از آرامبخش,استفاده از آرامبخش واگیردار است,استفاده از آرامبخش و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان استفاده از آرامبخش

خودسرانه ازداروهای آرام‌بخش وخواب‌آوراستفاده نکنید

به گزارش بی اس ام اس یک روانپزشک با تاکید بر اینکه «بی‌خوابی بیماری نیست» گفت:‌« افراد مبتلا به بی‌خوابی اقدام به خود درمانی می‌کنند که این عمل باعث می‌شود نه تنها بیماری اصلی که عامل بیخوابی فرد شده حل نشده باقی بماند که به عوارض استفاده از این داروها هم دچار شود .»خوب نخوابیدن به تنهایی بیماری نیست و علامتی از یک مشکل دیگر است که ممکن است این مشکلات جسمی یا روانی باشند.مشکلات جسمی که به نحوی در فرد ایجاد درد می‌کنند مانند مشکلات و بیماری‌هایی که مربوط به گردش خون، تنفس فرد هستند یا بیماری‌های عفونی، مغزی و یا تب ممکن است خواب فرد را با مشکل مواجه سازد.از نظر بیماری‌های روانی، اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی، حالتهای سرخوشی و شیدایی، آلزایمر (در سنین بالا) می‌تواند موجب اختلال در خواب فرد و در نتیجه بی‌خوابی فرد شود. اما شایع‌ترین بیماری که در بی‌خوابی فرد تاثیر دارد همان اضطراب و افسردگی است که در این نوع بیماری فرد زندگی عادی خودش را دارد ولی مشکل بی‌خوابی پیدا می‌کند، در نتیجه باید بدانیم که برطرف کردن بیماری‌های اصلی است که خواب را تنظیم می‌کند.

خودسرانه از آرام‌بخش وخواب‌آور مصرف نکنید

نکته خیلی مهمی که از نظر بهداشت روحی و روانی اهمیت دارد این است که افراد مبتلا به بی‌خوابی اقدام به خوددرمانی می‌کنند و برای بهتر خوابیدن از داروهای خواب‌آور و آرام بخش استفاده می‌کنند که این عمل باعث می‌شود که بیماری اصلی که عامل بیخوابی فرد شده حل نشده باقی بماند و فرد کم کم به داروها عادت کرده و مجبور به مصرف بیشتر داروها می‌شود و وابستگی بیشتری به دارو ها پیدا می‌کند، در نتیجه نه تنها مشکل بیخوابی فرد برطرف نمی‌شود بلکه بدن فرد به عوارض استفاده خودسرانه از داروها هم دچار می‌شود.روانپزشکان برای بیماران به ندرت داروهای خواب آور را تجویز می‌کنند و تاکید می‌شود که بیخوابی بیماری نیست بلکه علامتی از یک بیماری دیگر است و برای درمان آن فرد بایستی به پزشک مراجعه کند.

منبع:salamatnews.com

خودسرانه از آرام‌بخش وخواب‌آور مصرف نکنید

مطالب”

خطرات نور مصنوعی در هنگام خواب

بختک؛ بیماری خواب

آب گیلاس ترش و راه چاره بی خوابی

سرطان ریه کشنده ترین سرطان است

سرطان ریه کشنده ترین سرطان است

سرطان ریه,بیماری سرطان ریه,سرطان ریه در بارداری,علائم سرطان ریه,درمان سرطان ریه,درمان سرطان ریه با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سرطان ریه,سرطان ریه را چگونه درمان کنیم,سرطان ریه در کودکان,سرطان ریه در بزرگسالان,سرطان ریه در نوزادان,سرطان ریه در بهار,سرطان ریه در تابستان,سرطان ریه در پاییز,سرطان ریه در زمستان,آشنایی با سرطان ریه,همه چیز در مورد سرطان ریه,سرطان ریه واگیردار است,سرطان ریه و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سرطان ریه

سرطان ریه کشنده ترین سرطان است

به گزارش بی اس ام اس سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد. شاید به همین دلیل باشد که سرطان ریه کشنده ترین سرطان در انسان محسوب می شود.متاسفانه سرطان ریه در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد و اغلب، بیماران زمانی به پزشک مراجعه می کنند که سرطان در مراحل پیشرفته قرار دارد. با این حال آگاهی از نشانه های شایع این بیماری سبب می شود که این سرطان مهلک در ابتدایی ترین و درمان پذیرترین مرحله ممکن تشخیص داده شود.شایع ترین نشانه سرطان ریه، سرفه است که در صورت تهاجم تومور به لایه پوشاننده مجاری تنفسی به وجود می آید. با این حال، علایم زیر هم می توانند نشانه وجود یک توده در ریه باشند.

در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

* افزایش تعداد یا شدت سرفه در فرد سیگاری* سرفه به همراه خلط خونی، حتی اگر میزان خون اندک باشد.* درد مبهم یا مشخص در قفسه سینه* تنگی نفس در اثر فعالیت* خشونت یا تغییر صدا که بیشتر از 2 هفته طول کشیده باشد.* عفونت های مکرر ریه و مجاری تنفسی* بروز خس خس سینه به صورت حادسرطان ریه ممکن است با یک سری علایم غیر اختصاصی مانند ضعف، خستگی، کاهش وزن و کاهش اشتها و علایم تهاجم به قسمت های دیگر بدن مانند درد استخوان و سردرد نیز همراه باشد. کشف سریع و درمان زود هنگام این بیماری در بقا و بهبود کیفیت زندگی بیمار نقش بسیار مفیدی دارد.

علل ایجاد سرطان ریه

علت ایجاد سرطان در همه جای بدن یکسان است. در سیستم کنترل تقسیم سلول های قسمتی از بدن اختلال ایجاد می شود. این اختلال ممکن است به صورت خود به خودی یا در اثر عوامل ناشناخته و یا در بیشتر موارد به علت تماس سلول با یک سری عوامل مخرب و زیان بار که به عوامل سرطان زا مشهور هستند، ایجاد شود.مهم ترین عامل سرطان زایی که سبب تغییرات سرطانی سلول های ریه می شود ترکیبات زیان بار مختلف موجود در دود سیگار هستند.
مصرف سیگار هنوز هم مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه محسوب می شود. خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو افزایش می یابد و هر چه سن شروع مصرف سیگار پایین تر باشد، خطر ابتلا بیشتر استدانشمندان از حاصل ضرب تعداد پاکت سیگار در روز ضرب در تعداد سال هایی که فرد سیگار کشیده است، استفاده می کنند. به عنوان مثال کسی که به مدت 20 سال روزی 1 پاکت سیگار کشیده است از نظر خطر ابتلا به سرطان ریه با کسی که به مدت 10 سال روزی 2 پاکت کشیده است، برابر است.مطالعات متعدد هم چنین نشان داده اند که خانم های سیگاری بیشتر از آقایانی که همان مقدار سیگار می کشند به سرطان ریه مبتلا می شوند. این افزایش ممکن است به دلیل حساسیت بیشتر خانم ها به مواد سرطان زای موجود در دود سیگار باشد.دومین علت شایع ابتلا به سرطان ریه گاز رادون است. رادون گاز بی رنگ و بی بویی است که از تجزیه ی طبیعی اورانیوم در آب، خاک و مصالح ساختمانی قدیمی در زیر زمین ساختمان های قدیمی تولید می شود. تنفس گاز رادون با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه مربوط شناخته شده است.آلودگی هوای شهرهای صنعتی از دیگر عوامل مؤثر در بروز این سرطان مهلک است. مطالعات انجام شده در ایران نشان داده است که میزان بروز سرطان های ریه غیر وابسته به سیگار در ایران بیشتر از آمار سایر کشورها است.محققین علت احتمالی این تفاوت را آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران و وجود مقدار بیشتر مواد سرطان زای ناشی از مصرف سوخت های غیر استاندارد می دانند.تماس های شغلی با ترکیباتی مانند آزبست، کلرید وینیل، نیکل، کروم و هیدروکربن های آروماتیک نیز از دیگر عوامل خطر ساز ابتلا به سرطان ریه به شمار می روند.ترک سیگار در بیمارانی که سال ها سیگاری بوده اند، خطر ابتلا به سرطان ریه را به طرز چشمگیری کاهش می دهد و هر چه مدت زمان ترک سیگار طولانی تر شود، این خطر بیشتر کاهش می یابد؛ به طوری که حدود بعد از 20 سال ترک کامل سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه تقریباً برابر با یک فرد غیرسیگاری می شود.

سرطان ریه کشنده ترین سرطان است

عمر مبتلایان به سرطان ریه

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با عنوان این مطلب که 97 درصد علت ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف مواد دخانی است، اظهار داشت: مبتلایان به سرطان ریه بعد از سه سال می میرند.دکتر محمدرضا معدنی گفت: بررسی ها نشان می دهد که با استنشاق دود مواددخانی بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایی و 20 نوع ماده سمی خطرناک و کشنده وارد بدن می شود که زمینه ابتلا به انواع بیماری های خطرناک را فراهم می کند.وی از وجود سیانور، بنزن، فلزات سنگین، سرب و… دود سیگار خبر داد و افزود: وجود این مواد موجب بروز بدخیمی های متعدد و سرطان هایی همچون ریه ، حنجره، حفره دهان، حلق، مری، معده، لوزالمعده، کلیه و… می شود.دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به علاقه برخی خانواده ها برای استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح، افزود: متاسفانه برخی از خانواده ها و والدین تصور اشتباهی از قلیان و مصرف این ماده دخانی دارند و فکر می کنند دود قلیان هیچ خطری برای سلامت آن ها ندارد. در حالی که هر وعده قلیان نه تنها برابر با استعمال 70 نخ سیگار است بلکه علاوه بر اثرات زیانبار و سوء بر روی بدن موجب بروز عفونت های قارچی و میکروبی نیز می شود.

سر نخ خطر ابتلا به سرطان ریه در ناخن انگشت پا

پزشکان در یک تحقیق جدید ادعا کرده اند که سرنخ خطر احتمالی ابتلا به سرطان ریه می تواند در ناخن های انگشتان پا نهفته باشد.نتایج این تحقیق نشان داده است: مردانی که مقدار نیکوتین در ترکیبات ناخن انگشتان پای آن ها زیاد است، 3/5 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند و درعین حال سابقه زمانی سیگار کشیدن فرد در این رابطه تاثیری ندارد بدین معنی که بدون توجه به سابقه استعمال دخانیات، هر فرد سیگاری ممکن است در معرض این خطر قرار داشته باشد.مجله تخصصی لایوساینس دراین باره گزارش داد: محققان تاکید دارند این یافته به پزشکان هشدار می دهد که برای معاینه افراد سیگاری فقط طول مدت سیگار کشیدن را در نظر نگیرند بلکه فاکتورهای زیان بار و مهم دیگری هستند که در آزمایشات و مطالعات ممکن است نادیده گرفته شوند در حالی که تشخیص احتمال سرطان در این افراد بسیار مهم و تعیین کننده هستند.متخصصان دانشگاه کالیفرنیا در این پژوهش تاکید کردند: حتی افرادی هم که مدت کوتاهی است سیگار می کشند، می توانند در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه باشند چون ممکن است تعداد کمتری سیگار بکشند، اما دود آن را خیلی عمیق تر استنشاق کنند که این امر تاثیر منفی تر و وخیم تری بر روی بدن فرد می تواند داشته باشد.این متخصصان خاطرنشان کردند: علت انتخاب ناخن انگشتان پا این بوده که ناخن ها به کندی رشد می کنند و سطح نیکوتین در این بافت در مقایسه با بزاق و ادرار ثبات بیشتری دارد. بنابراین اطلاعات دقیق تری را در اختیار پزشکان و محققان قرار می دهد.

منبع:tebyan.net

سرطان ریه کشنده ترین سرطان است

بیماری بواسیر چیست ودرمان آن چگونه است؟

بیماری بواسیر چیست ودرمان آن چگونه است؟

بواسیر,بیماری بواسیر,بواسیر در بارداری,علائم بواسیر,درمان بواسیر,درمان بواسیر با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان بواسیر,بواسیر را چگونه درمان کنیم,بواسیر در کودکان,بواسیر در بزرگسالان,بواسیر در نوزادان,بواسیر در بهار,بواسیر در تابستان,بواسیر در پاییز,بواسیر در زمستان,آشنایی با بواسیر,همه چیز در مورد بواسیر,بواسیر واگیردار است,بواسیر و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان بواسیر

بیماری بواسیر چیست ودرمان آن چگونه است؟

بیماری هموروئید یا بواسیر چیست و درمان آن چگونه است ؟

به گزارش بی اس ام اس بواسیر عبارت‌ است‌ از سیاهرگ‌های‌ گشادشده‌ ( واریسی‌) در راست‌ روده‌ یا مقعد. بواسیر ممکن‌ در مجرای‌ مقعدی‌ (بواسیر داخلی‌) یا در مدخل‌ مقعد (بواسیر خارجی‌) واقع‌ شده‌ باشد. بواسیر ممکن‌ است‌ سال‌ها وجود داشته‌ باشد اما تنها با وقوع‌ خونریزی‌ بدان‌ پی‌برده‌ شود.

علایم‌ شایع‌ :

خونریزی‌. امکان‌ دارد خون‌ قرمز روش‌ به‌ صورت‌ رگه‌هایی‌ در اجابت‌ مزاج‌ دیده‌ شود یا به‌ دنبال‌ اجابت‌ مزاج‌، خون‌ به‌ مقدار کم‌ و به‌ مدت‌کوتاهی‌ چکه‌ کند.
درد، خارش‌ یا ترشح‌ مخاطی‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌،وجود یک‌ برجستگی‌ در مقعد،احساس‌ این‌ که‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، راست‌ روده‌ به‌طور کامل‌ تخلیه‌ نشده‌ باشد (این‌ حالت‌ تنها در مورد بواسیر بزرگ‌ دیده‌ می‌شود).،التهاب‌ و تورم‌

علل‌ :

وارد آمدن‌ فشار مکرر به‌ سیاهرگ‌های‌ مقعد یا راست‌ روده‌،عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر،رژیم‌ غذایی‌ بدون‌ فیبر،نشستن‌ یا ایستادن‌ به‌ مدت‌طولانی‌،چاقی‌،یبوست‌،کم‌شدن‌ تون‌ عضلانی‌ در سنین‌ بالا،جراحی‌ راست‌ روده‌ یا پارگی‌ مجرای‌ تناسلی‌ به‌ هنگام‌ زایمان‌ و دوختن‌ آن‌،بیماری‌ کبدی‌،سرطان‌ روده‌ بزرگ‌،لواط‌،بالا بردن‌ فشار خون‌ در سیستم‌ سیاهرگی‌ دستگاه‌ گوارش‌

 

پیشگیری‌ :

برای‌ اجابت‌ مزاج‌ عجله‌ نکنید و در عین‌ حال‌ از زور زدن‌ و نشستن‌ طولانی‌مدت‌ در توآلت‌ خودداری‌ کنید.اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، وزن‌ خود را کاهش‌ دهید.مقدار فیبر غذایی‌ را در رژیم‌ خود افزایش‌ دهید.روزانه‌ ۱۰-۸ لیوان‌ آب‌ بنوشید.به‌طور منظم‌ ورزش‌ کنید.

عواقب‌ مورد انتظار :

بواسیر معمولاً با مراقبت‌ مناسب‌ خوب‌ می‌شود، اما علایم‌ ممکن‌ است‌ افت‌ و خیر داشته‌ باشند (یعنی‌ بواسیر ممکن‌ است‌ پس‌ از یک‌ دوره‌ یبوست‌ دوباره‌ ظاهر شود). در مواردی‌ که‌ به‌ درمان‌ محافظه‌کارانه‌ خوب‌ پاسخ‌ نمی‌دهند شاید جراحی‌ مورد نیاز باشد.

عوارض‌ احتمالی‌

کم‌خونی‌ فقر آهن‌ اگر خونریزی‌ قابل‌ توجه‌ باشد. درد شدید در اثر وجود لخته‌ خون‌ در بواسیر ،عفونت‌ یا زخم‌ شدن‌ بواسیر

اصول‌ کلی‌ :

برای‌ تشخیص‌ قطعی‌ ممکن‌ است‌ یکی‌ از روش‌های‌ زیر انجام‌ شوند: آنوسکپی‌ (دیدن‌ مقعد با کمک‌ یک‌ لوله‌ کوتاه‌ به‌ نام‌ آنوسکپ‌، وسیله‌ای‌ لنزدار و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌)، یا پروکتوسکپی‌ (دیدن‌ راست‌ روده‌ و قسمت‌ پایینی‌ روده‌ بزرگ‌ یا وسیله‌ای‌ به‌ نام‌ پروکتوسکپ‌، که‌ وسیله‌ای‌ اپتیک‌ و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌).درمان‌ با هدف‌ تخفیف‌ علایم‌ صورت‌ می‌گیرد.هیچ‌گاه‌ برای‌ اجابت‌ مزاج‌ زور نزنید.پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، ناحیه‌ را با ملایمت‌ پاک‌ کنید.برای‌ تخفیف‌ درد، روزانه‌ چندین‌ بار هر بار به‌ مدت‌ ۲۰-۱۰ دقیقه‌ در آب‌ گرم‌ بنشینید.برای‌ تخفیف‌ درد و تورم‌ ناشی‌ از وجود لخته‌ در بواسیر یا بیرون‌ زدگی‌ بواسیر، یک‌ روز در رختخواب‌ استراحت‌ کنید و روی‌ ناحیه‌ کیسه‌ یخ‌ بگذارید.در مواردی‌ که‌ مقاوم‌ به‌ درمان‌ هستند، امکان‌ دارد نیاز به‌ جراحی‌ وجود داشته‌ باشد. روش‌های‌ مختلفی‌ وجود دارند:بستن‌ یک‌ باند لاستیکی‌ در قاعده‌ بواسیر؛اسکلروتراپی‌ (تزریق‌ مواد شیمیایی‌ برای‌ بسته‌ شدن‌ سیاهرگ‌ها و تشکیل‌ بافت‌ جوشگاهی‌)؛جراحی‌ با سرما (یخ‌ زدن‌ بواسیر با نیتروژن‌ مایع‌)؛انعقاد بواسیر (با اشعه‌ مادون‌ قرمز یا لیزر)؛در آوردن‌ بواسیر

داروها :

برای‌ درد خفیف‌، خارش‌، یا کاهش‌ تورم‌، می‌توان‌ از داروهایی‌ که‌ اختصاصاً برای‌ تخفیف‌ علایم‌ بواسیر ساخته‌ شده‌اند استفاده‌ کرد. اگر علایم‌ بواسیر به‌ هنگام‌ حاملگی‌ رخ‌ دهند، از پزشک‌ خود در مورد داروهای‌ مناسب‌ که‌ در حاملگی‌ مشکلی‌ ایجاد نکند سؤوال‌ کنید.اگر نیاز به‌ استفاده‌ از مسهل‌ باشد، از نرم‌کننده‌های‌ اجابت‌ مزاج‌ استفاده‌ کنید.

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری :

محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد. کار روده‌ با آمادگی‌ جسمانی‌ مناسب‌ بهبود می‌یابد.

رژیم‌ غذایی‌ :

برای‌ پیشگیری‌ از یبوست‌، یک‌ رژیم‌ متعادل‌ حاوی‌ مواد غذایی‌ دارای‌ فیبر زیاد، مثل‌ میوه‌های‌ تازه‌، کلوچه‌، حبوبات‌، سبزیجات‌ و غلات‌ سبوس‌دار داشته‌ باشید.روزانه‌ ۱۰-۸ لیوان‌ مایعات‌ بنوشید.اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، وزن‌ خود را کم‌ کنید.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر در همان‌ جایی‌ که‌ بواسیر بوده‌ است‌ یک‌ برجستگی‌ سفت‌ تشکیل‌ شود.اگر بواسیر باعث‌ درد شدید می‌شود که‌ با درمان‌های‌ ذکر شده‌ در بالا تخفیف‌ نیابد.اگر خونریزی‌ زیاد باشد (بیش‌ از مقداری‌ که‌ در قسمت‌ علایم‌ ذکر شد). البته‌ باید به‌ یادداشت‌ که‌ خونریزی‌ ممکن‌ است‌ یکی‌ از علایم‌ اولیه‌ سرطان‌ باشد.

شیوه های جدید معالجه هموروئید (بواسیر) :

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد را در سنین مختلف چه جوان و چه پیر مبتلا می کند اما بسیاری افراد به علت شرم از بیان آن و مراجعه به پزشک خودداری می کنند.مقاله زیر به شیوه هاى جدید درمان این بیمارى مى پردازد.شما ممکن است با اسم هموروئید آشنا نباشید ولى حتماً کلمه بواسیر را شنیده اید. بایستى متذکر شد که هموروئید همان بواسیر است و یکى از بیمارى هاى شایع جراحى است و حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالاى ۳۰ سال در طول زندگى خود به این بیمارى مبتلا مى شوند.

• هموروئید چیست ؟

هموروئیدها بالشتک هاى عروقى طبیعى هستند که در ناحیه کانال مقعدى در قسمت ۴ سانتى مترى انتهاى روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهاى داخلى و خارجى مى گویند.هموروئیدها ارگان هاى طبیعى این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست مزاج و یا اسهال مى توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک هاى عروقى متورم و دچار پارگى و زخمى شده و به صورت خونریزى و بیرون زدگى و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج خود را نشان دهند.

بیماری بواسیر چیست ودرمان آن چگونه است؟
• انواع هموروئید:

هموروئیدهاى داخلى از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم مى شوند.درجه اول: خونریزى بدون بیرون زدگى درجه دوم: خونریزى همراه بیرون زدگى که خودبه خود جا مى روددرجه سوم: خونریزى به همراه بیرون زدگى که با دست جا مى رود درجه چهارم: خونریزى به همراه بیرون زدگى که با دست جا نمى رود
هموروئیدهاى خارجى معمولاً به صورت یک برجستگى خارجى در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم همراه است.

• چه عواملى باعث ایجاد هموروئید مى شود؟

علت واقعى هموروئید مشخص نیست. ولیکن عوامل مهم و موثر در بروز آن عبارتند از: ۱- یبوست مزمن۲ – اسهال مزمن ۳- زور زدن موقع اجابت مزاج ۴- نشستن طولانى مدت در توالت ۵- افزایش سن ۶- عوامل ارثى۷ – حاملگى ۸- تحرک کم ۹- مصرف غذاهاى کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل و…

• علایم و نشانه هاى هموروئید چیست؟

خونریزى: اولین و شایع ترین علامت خونریزى است. خونریزى هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد مى شود و به صورت خون روشن و تازه روى کاسه توالت مى چکد. وضعیت آن طورى است که اکثراً پس از مدفوع است و به عبارتى از مدفوع جدا است.افراد بایستى متوجه باشند که اگر خون مخلوط با مدفوع باشد بایستى به سایر عوامل مثل سرطان ها، پولیپ ها و کولیت ها مشکوک شده و حتماً بررسى کامل کولون توسط جراح متخصص کولورکتال انجام شود.خروج توده (بیرون زدگى): دومین علامت بیرون زدگى است که گاهاً بالشتک هاى هموروئیدى از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا براى جااندازى نیاز به دستکارى دارند و گاهى آنقدر وسیع هستند که قابل جااندازى نیستند و بایستى سریع تر به جراح مراجعه شود.درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهاى درجه سوم، چهارم عارضه دار شده و یا هموروئیدهاى خارجى و مخلوط بروز مى کند.

• درمان هموروئید چگونه است ؟

اصولاً براى برطرف کردن علایم هموروئید با توجه به نوع و تشخیص پزشک متخصص در این رشته چندین روش درمانى وجود دارد.۱- درمان طبى: که معمولاً براى هموروئیدهاى خفیف درجه اول و یا دوم توصیه مى شود که عبارت است از کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم غذایى پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات، کاهو، آلو، انجیر، نان سبوس دار، اصلاح عادت اجابت مزاج، استفاده از پمادهاى ضد هموروئید و استفاده از ملین ها و لگن آب گرم.۲- درمان هاى سرپایى : امروزه پزشکان و بیماران درجستجوى راه هاى ساده، موثر و بدون عارضه و یا با کمترین عارضه هستند. از آنجا که روش هاى جراحى معمول با بسترى شدن بیمار، نیاز به بیهوشى، درد پس از عمل، احتمال خونریزى، ترشح، عفونت و از کارافتادگى همراه بوده و نیاز به مراقبت هاى طولانى مدت دارند، لذا تلاش هاى زیادى براى مهار بیمارى هموروئید به روش هاى متعدد سرپایى از قبیل کوتر کردن، منجمد کردن، رابر بند لیگاتور و سایر روش ها بوده است. ولیکن هیچکدام درمان قطعى براى تمام هموروئیدها نبوده و اکثر این روش ها محدودیت هایى دارند. از جمله شایع ترین این روش ها تا کنون روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکى است.

• بستن با حلقه لاستیکى ( رابر بند):

یکى از روش هاى جدید و شایعى که طرفداران زیادى دارد بستن هموروئید با حلقه لاستیکى (رابر بند) است. این روش در مورد هموروئیدهاى درجه دوم و سوم مناسب بوده و به صورت سرپایى بدون استفاده از بى حسى و بیهوشى در مطب قابل انجام است. محدودیت هاى آن در مورد هموروئیدهاى خارجى و یا مخلوط است.در این روش با کمک یک وسیله یک بارمصرف حلقه لاستیکى را روى قاعده هموروئید قرار داده تا به تدریج هموروئید سیاه شده و بیفتد. این روش در ایران و در بسیارى از مطب ها و درمانگاه هاى تخصصى کولورکتال انجام مى شود. مزیت این روش به سایر روش ها هزینه کم و نداشتن خطر ابتلا به بیمارى هاى عفونى است.

• روش بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر (DG-HAL ) :

در این روش نوین درمان، با پاکه (بالشتک) هموروئید برخورد غیرمستقیم مى شود. یعنى عروق اصلى تغذیه کننده هموروئید مسدود مى شود که نهایتاً منجر به کاهش و یا قطع جریان خون به بالشتک هموروئیدى شده و تورم آن از بین رفته، هموروئید چروکیده شده و در نتیجه علائم نیز از بین مى رود.طبق گزارشات متعدد این روش بر انواع هموروئیدها نتایج خوبى داشته است.این روش براى اولین بار در سال ۱۹۹۵ ابداع و از آن زمان در مراکز معتبر متعدد جهان به طور موفقیت آمیزى به کار رفته و امروزه استفاده از این روش تحول اساسى در درمان آسان و بدون عارضه و بدون بیهوشى هموروئید به وجود آورده و مورد استقبال جراحان قرار گرفته است. از مزایاى آن به کوتاه بودن زمان عمل، عدم نیاز به بیهوشى کامل در حین عمل، نداشتن درد و خونریزى و درصد موفقیت بالا مى توان اشاره کرد. خوشبختانه این روش در ایران نیز قابل انجام است.

• درمان به روش لیزر :

یکى دیگر از روش هاى جدید براى معالجه هموروئید استفاده از لیزر است که در نهایت برش و برداشتن بافت هموروئیدى است که با امواج لیزر صورت مى گیرد که روشى گران است و مزیت چندانى نسبت به جراحى ندارد. به طور کلى امروزه گرایش به اعمال جراحى سرپایى بخصوص رابربندینگ و روش DG – HAL رو به افزایش است و استقبال جراحان از این روش رو به فزونى است، که هر دو روش مذکور در سال هاى اخیر در ایران معرفى گشته و در حال حاضر انجام مى گردد.هیچ کس، به غیر از یک متخصص روده و مقعد، دوست ندارد در مورد بواسیر صحبت کند. اطلاعات کمی در مورد این بیماری در میان عموم وجود دارد، و از طریق رسانه های گروهی نیز اطلاعات کمی ارائه می شود، از اینرو افراد معمولاً تصور می کنند که این بیماری جزء بیماری های نادر است. درصورتی که برخلاف این تصور، افراد بسیار زیادی به آن مبتلا می شود. برطبق تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۱ بر این بیماری انجام گرفت، مشخص شد که حدود ۱۰۰ میلیون امریکایی به آن مبتلا هستند.مبتلایان بسیاری، احتمالاً از روی خجالت، به دنبال درمان آن برنمی آیند. برای این دسته از افراد، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت، بسیار دردناک و عذاب آور خواهد بود.اما برای مبتلایان و همچنین آن دسته از افراد که به این بیماری مبتلا نیستند خبر خوبی داریم: راه های بسیاری برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد.

انواع مختلف بواسیر :

همه ی ما در قسمت مقعد، رگ های بواسیری داریم. اگر این رگ ها تحریک شوند، ممکن است ملتهب شده، ورم کرده یا حتی خونریزی کنند. این وضعیت معمولاً بواسیر نامیده می شود. بواسیر دو نوع دارد: بواسیر خارجی و بواسیر داخلی.

بواسیر خارجی :

بواسیر خارجی برآمدگی نرمی در اطراف دهانه ی مقعد است. گاهی اوقات ممکن است حالتی به نام بواسیر ترومبوز رخ دهد. در این وضعیت، یک لخته ی خونی ایجاد شده و آن برآمدگی سفت می شود. از آنجا که بافت های اطراف مقعد پوشیده از پایانه های عصبی است، بواسیر خارجی معمولاً بسیار دردناک است.

بواسیر داخلی :

از آنجا که پایانه های عصبی حساس در مقابل درد زیادی در داخل کانال مقعد وجود ندارد، این نوع بواسیر خیلی دردناک نیست. اما ممکن است که حین عمل دفع، این بواسیرها خونریزی کنند. گاهاً ممکن است این نوع بواسیر تا اندازه ای ملتهب شود که به خارج دهانه ی مقعد کشیده شود. این وضعیت سقوط و پایین آمدن بواسیر نامیده می شود.
به طور کلی، شدت بواسیر داخلی چهار درجه یا مرحله دارد:
در مرحله ی اول، بواسیرهای کوچکی در لایه ی داخلی دهانه ی مقعد ایجاد می شوند. در اکثر این افراد، این مرحله مورد توجه قرار نمی گیرد، مگر اینکه کشیده شدن مدفوع سخت بر روی سطح مقعد ایجاد کمی خونریزی کند.دردرجه ی دوم، قسمت کوچکی از بواسیر در حین عمل دفع از دهانه ی مقعد بیرون می آید. اما بافت پیوندی کانال مقعد هنوز آنقدر سخت و محکم هست تا این بواسیرها را دوباره به داخل مقعد برگرداند.در مرحله سوم، بواسیرهای دردناک در حالت پایین افتادگی و بیرون از مقعد باقی می مانند. اما می توان با دقت زیاد آنها را با دست به داخل دهانه ی مقعد بازگرداند.شدیدترین و جدی ترین مرحله از این بیماری زمانی است که میزان زیادی از این بواسیرها در یک زمان از دهانه ی مقعد بیرون می آیند. این موقعیت دردناک و خطرناک نیاز به جراحی فوری دارد.

علائم :

افرادی که به این بیماری مبتلا گشته اند، معمولاً حین عمل دفع دچار خونریزی، خارش، درد و ناراحتی در ناحیه مقعد می شوند. در موارد شدید، بواسیرهای داخلی ممکن است از دهانه ی مقعد بیرون بیایند، و بواسیرهای خارجی لخته های خونی ایجاد خواهند کرد.

آیا شما نیز در خطر ابتلا هستید؟

همه می توانند به بواسیر مبتلا شوند. در واقع بیش از نیمی از افراد پس از ۵۰ سالگی گرفتار این بیماری می شوند.در اکثر موارد این بیماری از فشار و درد در هنگان انجام عمل دفع ایجاد می شود. از عوامل دیگر این بیماری می توان به وراثت، بالا رفتن سن، یبوست، اسهال، و عمل جنسی اشاره کرد.وقتی کسی یکبار به این بیماری مبتلا شود، احتمال تکرار مداوم آن بسیار زیاد است. این به این دلیل است که تورم باعث ضعیف شدن دیواره های رگ ها می شود و در نتیجه آمادگی بیشتری برای تورم دوباره پیدا می کنند.

آیا راه هایی برای پیشگیری وجود دارد؟

اگر تابه حال آنقدر خوش شانس بوده اید که به این بیماری مبتلا نشوید، در اینجا راه هایی برای پیشگیری از آن آورده ایم. حتی اگر مبتلا به آن هستید، با این روش ها می توانید از ابتلا شدن دوباره در آینده جلوگیری کنید.موادغذایی فیبردار بیشتر بخورید: خوردن بیشتر میوه جات، سبزیجات و حبوبات باعث می شود مدفوع بزرگتر شده و آسان تر دفع شود.مایعات بیشتر بنوشید: خوردن مایعات زیاد، مدفوع را نرم تر می کند و فشار هنگام عمل دفع کمتر می شود.عمل دفع را سرموقع انجام دهید: به تاخیر انداختن عمل دفع باعث خشک و سفت شدن مدفوع می گردد و دفع آن بسیار دشوار خواهد شد.ورزش کنید: فعالیت بدنی باعث کاهش فشار وارد بر رگ ها شده و احتمال یبوست را نیز کاهش می دهد.به مدت طولانی ننشینید و نایستید: نشستن و ایستادن به مدت طولانی بر رگ ها فشار وارد می آورد. اگر کارتان طوری است که باید برای مدتی طولانی بنشینید، حتماً هر از چند گاهی بلند شده و در اطراف چرخی بزنید.

خود درمانی برای تسکین موقت :

گرچه اکثر بواسیرها به خودی خود درمان می شوند، راه هایی هست که بتوانید این فرایند درمانی را سریعتر کرده و از میزان درد خود بکاهید.حمام کنید: خوابیدن در وان آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از تورم و درد می کاهد.یخ بگذارید: با گذاشتن کمپرس یخ بر روی قسمت آسیب دیده می توانید از تورم آن بکاهید.از کرم استفاده کنید: کرم های موجود در بازار که حاوی عصاره ی فندق، هیدروکورتیزون یا سایر عوامل ضد التهاب هستند، می توانند به کاهش تورم و درد کمک کنند.

درمان های پزشکی و جراحی :

این نوع درمان ها معمولاً برای موارد حاد از بواسیر توصیه می شوند و شامل انواع زیر هستند:بستن رگ: یک بند لاستیکی به دور بواسیر بسته می شود تا ورود جریان خون به آن را متوقف کند. پس از چند روز، بواسیرها و بند لاستیکی خشک و چروک شده و می افتند، اما ممکن است هفته ها طول بکشد تا ناحیه یآسیب دیده به طور کامل درمان شود. این مرحله معمولاً بسیار دردناک و همراه با خونریزی است.تصلب درمانی: یک محلول شیمیایی به داخل رگ تزریق می شود تا بواسیرها را جمع کرده و کوچک کند.انعقاد: از یک لیزر برای سوزاندن و جمع کردن بافت های بواسیری استفاده می شود.بواسیر برداری: این روش معمولاً زمان سقوط و پایین افتادن بواسیرها استفاده میشود. این روش به صورت عمل جراحی انجام می شود که نیاز به بستری شدن دارد.

مکمل های گیاهی :

روش دیگر برای درمان بواسیر استفاده از ترکیبات گیاهی است. یک مکمل گیاهی به نام همارون برای درمان بواسیر بسیار مفید شناخته شده و هیچ عوارض جانبی نیز ندارد.عنصر فعال اصلی در همارون، عصاره ی تصفیه شده ی سوفورا ژاپونیکا یا درخت پاگودای ژاپنی است، که باعث نرمال کردن خاصیت نفوذپذیری رگ ها و مویرگ ها شده، دیواره های رگی را مستحکم می کند و مودغذایی لازم برای سلامت رگ ها را فراهم می کند. همارون باعث تسکین درد، خارش، حساسیت و ناراحتی بواسیر می شود.تحقیقات انجام شده بر روی عصاره های سوفورا نشان داده است که %۹۴ از افرادی که از این ترکیب گیاهی استفاده کرده اند، فارغ از هرگونه خونریزی، خارش، تورم و التهاب بوده اند

منبع:pezeshkan.org

بیماری بواسیر چیست ودرمان آن چگونه است؟