آرچی تایم

اس ام اس و جوک

آرچی تایم

اس ام اس و جوک

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

شکستگی,بیماری شکستگی,شکستگی در بارداری,علائم شکستگی,درمان شکستگی,درمان شکستگی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان شکستگی,شکستگی را چگونه درمان کنیم,شکستگی در کودکان,شکستگی در بزرگسالان,شکستگی در نوزادان,شکستگی در بهار,شکستگی در تابستان,شکستگی در پاییز,شکستگی در زمستان,آشنایی با شکستگی,همه چیز در مورد شکستگی,شکستگی واگیردار است,شکستگی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان شکستگیچگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

آیا نمی‌دانید چه علائم و نشانه‌هایی شک شما در شکستگی را به یقین تبدیل می‌کند. در این زمان چه می‌کنید؟

به گزارش بی اس ام اس  فرض کنید همسر شما برای تعویض لامپ روشنایی سقف به بالای نردبان رفته آن را نصب کرده است اما وقتی قصد پایین آمدن از نردبان را دارد ناگهان یکی از پله‌های نردبان شکسته و او به پایین سقوط می‌کند. دست او بسیار درد می‌کند و شما را نگران کرده است.دستش را بررسی می‌کنید و مشکوک به شکستگی می‌شوید.معمولا تشخیص شکستگی توسط افراد غیرمتخصص کار آسانی نیست، اما زمانی که مشکوک هستید فرض را بر شکستگی بگذارید.شکستگی یا ترک‌خوردگی بر اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود. شکستگی به 2 نوع باز و بسته تقسیم می‌شود؛ در شکستگی باز، پوست روی قسمت شکسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شکستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شکستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شکستگی دیده نمی‌شود.معمولا در شکستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده احتمال عفونت بسیار زیاد و در مقایسه با شکستگی‌های بسته خطرناک‌ترند. در حقیقت مشکل واقعی خود شکستگی نیست بلکه خطری است که استخوان شکسته برای اعضای حیاتی کنار خود دارد.

به دنبال چه باید بود؟
1 ـ تورم:
این علامت بلافاصله بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد. معمولا در شکستگی‌ها لبه‌های تیز استخوان شکسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق کنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

2 ـ تغییر شکل:
معمولا بر اثر بروز شکستگی ممکن است تغییر شکل، کوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترک‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شکلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شکل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه کنید.

3 ـ لمس دردناک:
یکی از علائم قابل اعتماد شکستگی به حساب می‌آید. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا کردن محل شکستگی پوشش عضو را کنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس کنید. نقطه‌ای که به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شکستگی باشد.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

4 ـ ناکار شدن عضو آسیب‌دیده:
اگر عضو شکسته باشد با حرکت دردناک می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به کارگیری عضو امتناع ورزیده و عضو در حرکت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، عضو را تکان دهد.

5 ـ احساس ساییده شدن دو سر شکسته استخوان:
گاهی مصدوم هنگام بروز شکستگی صدای شکسته شدن استخوان یا در زمان حرکت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌کند. این علامت نشانه حتمی شکستگی است.

6 ـ لمس فاصله بین دو سر استخوان شکسته:
در صورت لمس این فاصله شکستگی محرز است.

7 ـ‌ تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده:
معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی که نشان‌دهنده شکستگی است رنگ پریدگی یا کبودی در محل شکستگی است که معمولا یک ساعت بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد.

منبع : Jamejamonline.ir

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.