دانستنی های خودرو
امیدواریم از این مطلب سایت علم سرا لذت ببرید.در اینبخش دانستنی ها و حقایق جالبی را درباره دنیای خودرو جمع آوری کرده ایم. امروز از خودروهایی صحبت می کنیم کـه دوست داریم دوباره تولید شوند، همچنین امروز درباره کم ارتفاع ترین خودروها و تیونرهایی کـه خودرو هـای سوپر اسپرت میلیون دلاری ساخته اند هم صحبت می کنیم. اگر بـه دنیای خودرو علاقه مند هستید و یا این کـه بـه دنبال یک تحقیق خوب درباره دنیای خودرو هستید، با پارس ناز همراه باشید.صنعت خودروسازی بیشتر از یک قرن سابقه دارد و در این مدت شاهد عرضه خودرو هـای بی شماری بودهایم. بعضی از این خودرو ها نسبت بـه سایرین جذابیتهای بیشتری داشتهاند و درست اسـت کـه دیگر تولید نمی شوند اما مِهر آنها آن قدر بـه دل هواداران خودرو نشسته اسـت کـه آرزو می کنند ایکاش یکبار دیگر نسخه ای جدید از این خودروها روانه بازار شود. در ادامه با لیست خودروهایی کـه آرزو می کنیم دوباره تولید شوند با شـما هستیم.
خودرو آکورا اینتِگرا تایپ آر
اینتگرا یکی از خودرو هـای خوشقیمت آکورا بود کـه فعلا جای این خودرو را آکورا ILX گرفته اسـت، آکورا اینتگرا تایپ آر همانند سایر خودرو هـای این برند از هندلینگ بسیار خوبی برخوردار بودو یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۸ لیتری میزان ۱۹۵ اسب بخار نیرو را در اختیار راننده این خودرو قرار میداد.
آکورا اینتگرا تایپ آر کـه زمانی بـهعنوان یکی از خودرو هـای ارزانقیمت ژاپنی محسوب میشد و کسی این خودرو را زیاد جدی نمی گرفت اینروزها بـه یک خودروی کلکسیونی تبدیل شده اسـت و از آنجایی کـه اخیراً شاهد محبوبیت خودروی سیویک تایپ آر هستیم شاهد فرصت خوبی باشد تا آکورا دستی بر سروروی اینتگرا بکشد و این خودر رابا ظاهری جدید دوباره در بازار ببینیم.
خودرو بیوک جی ان ایکس
برند بیوک در دهه ۱۹۸۰ سمبل خودرو هـای نیرومند بودو بیوک جیانایکس نیز در آن زمان چنان ابهتی داشت کـه لرزه بر اندام علاقهمندان خودرو میانداخت، متأسفانه یا خوشبختانه در دهه ۸۰ شاهد افزایش موج نگرانیها در خصوص خودروهایی کـه مصرف زیادی دارند بودیم و بیوک نیز علیرغم تمامی تغییراتی کـه در بیوک جیانایکس اعمال کرد نتوانست این خودرو را در بازار حفظ کند و درسال ۱۹۸۷ شاهد پایان تولید بیوک جیانایکس بودیم.
جالب اسـت بدانید تنها ۵۴۷ دستگاه از این خودرو ساخته شده اسـت. از آنجایی کـه بیوک جیانایکس از پیشرانهای نیرومند بهره میبرد کـه نیروی رابه چرخهای عقب منتقل میکرد و با توجه بـه این امر کـه خودرو هـای نیرومند اینروزها طرفداران زیادی پیدا کردهاند چـه بسا شاهد بازسازی نمونهای جدید از بیوک جیانایکس در آیندهای نه چندان دور باشیم.
خودرو شورولت ال کامینو
این خودرو بـه نوعی طراحی شده بود تا نقش یک وانت پیکاپ را نیز ایفا کند. این امر باعث شد تا ظاهر شورولت ال کامینو در ذهن طرفداران خودرو برای همیشه نقش ببندد. ال کامینو نخستین بار توسط شورولت درسال ۱۹۵۹ راهی بازار شد و ازآن زمان تا اواخر سالهای دهه ۸۰ میلادی شاهد تولید نسخههای مختلف این خودرو بودیم.
جالب اسـت بدانید ال کامینو شهرت جهانی دارد و رانندگان در کشور هـای مختلفی از این خودور استفاده کردهاند کـه دراین زمینه می توان بـه استرالیا اشاره کرد، این خودرو بـه اندازهای در استرالیا محبوبیت داشت کـه حتی نام سرخپوستان قبلیه یوت بـه این خودرو از جانب استرالیاییها نسبت داده میشد.
خودرو شورولت اس اس
برندهای کوروت و کامارو همان گونه بـهعنوان محبوبترین برندهای شورولت بـهحساب می آیند اما جالب اسـت بدانید شورولت اساس سدان بعنوان خودرویی کـه نشانههایی از خودرو هـای نیرومند قدیمی آمریکایی را یدک میکشد و از چهار در بهره میبرد حسابی توانسته اسـت جای خودرا در دل هواداران خودرو باز کند. این خودرو در دوران طلایی خودرو هـای نیرومند توانسته بود اسم و رسم خوبی برای خودش دست و پا کند.
یک پیشرانه ۶.۲ لیتری از نوع V8 کـه ۴۱۵ اسب بخار نیرو را در اختیار راننده قرار میداد سمبل قدرت این خودرو بـه حساب میآمد. نیروی موتور دراین خودرو بـه چرخهای عقب منتقل میشد و بـه یک جعبه گیربکس ۶ دندهای مجهز بود. شورولت روی هندلینگ این خودورو نیز حسابی کار کرده بودو این موارد باعث شده اسـت تا شورولت اس اس گزینه خوبی برای تولید مجدد این خودرو قلمداد شود.
خودرو هوندا اس ۲۰۰۰
انصافاً باید اعتراف کرد هوندا اس ۲۰۰۰ یکی از بهترین خودرو هـای کوچک و جمعوجور اسپرت بـهحساب میآید. این خودرو ظاهری جذاب و اسپرت دارد و طراحی سادهای آن جذابیت بیشتری بـه هوندا اس ۲۰۰۰ داده اسـت. یک پیشرانه ۲.۰ لیتری کـه در نهایت بـه میزان ۲.۲ لیتر افزایش حجم پیدا کرد دراین خودرو تعبیه شده بود.
همانگونه کـه از نام این خودرو پیداست درسال ۲۰۰۰ میلادی راهی بازار شد و هوندا اس ۲۰۰۰ را می توان سمبل بارزی از خودرویی دانست کـه درکنار طراحی ساده، تجربه شیرینی از رانندگی را در اختیار رانندگان قرار میدهد. از آنجایی کـه خودرو های اسپرت همیشه محبوبیت ویژهای در میان طرفداران دارند شایعههایی از برنامههای هوندا برای تولید مجدد هوندا اس ۲۰۰۰ بـه گوش میخورد.
خودرو لوتوس اسپریت
شرکت خودروسازی انگلیسی لوتوس خودروی اسپریت را نخستین بار درسال ۱۹۷۶ معرفی کرد. این خودرو در فیلم جاسوسی کـه عاشقم بود از مجموعه فیلمهای جیمز باند حضور داشت، جالب اسـت بدانید دراین فیلم لوتوس اسپریت قابلیت تبدیل شدن بـه یک زیردریایی را داشت.
لوتوس تا سال ۲۰۰۴ هوای لوتوس اسپریت را داشت و حتی این خودرو رابه پیشرانه V8 نیز مجهز کرد. حدوداً درسال ۲۰۱۰ بود کـه خبرهایی از عزم لوتوس برای تولید مجدد لوتوس اسپریت بـه گوش رسید، بی شک اگر مدل جدیدی از این خودرو تولید شود حریف خوبی برای خودروهایی مانند مکلارن ۷۲۰ اس، فراری ۴۸۸ جیتیبی و لامبورگینی هوراکان خواهد بود.
خودرو مزدا آر ایکس ۷
بـه احتمال زیاد اگر اهل سینما باشید این خودرو را در نسخههای اولیه سری فیلمهای سریع و خشن دیدهاید. جالب اسـت بدانید مزدا آر ایکس ۷ محبوبیت خودرا مدیون این فیلم نیست و موتور ویژهای کـه دراین خودرو تعبیه شده بود آنرا یک سر و گردن بالاتر از سایر خودرو هـای اسپرت همرده در زمان خودش قرارمیداد. البته بـه احتمال زیاد همین ویژگی نیز کاردست مزدا آر ایکس ۷ داد و باعث توقف تولید این خودرو شد.
آخرین سری از این خودرو رابا نام مزدا آر ایکس ۸ درسال ۲۰۱۳ شاهد بودیم و ازآن زمان تا کنون خبر هـای زیادی از عزم مزدا برای تولید مجدد این خودرو بـه گوش میخورد. مزدا نیز مدل مفهومی آر ایکس ویژن را پیش از این بـه نمایش گذاشته اسـت کـه شباهتهای زیادی بـه مزدا آر ایکس ۷ دارد.
خودرو میتسوبیشی لَنسر اولوشِن
میتسوبیشی لنسر اولوشن در دهه ۹۰ میلادی برای حضور در مسابقههای خودرو ساخته شده بود اما در آن زمان فدراسیون بین المللی ماشینرانی از شرکتهای حاضر دراین مسابقات خواست تا نسخههای شهری این خودروها را نیز تولید کنند. در نتیجه شاهد تولد میتسوبیشی لنسر اولوشن بودیم.
این خودروی سدان از پیشرانه نیرومند توربوشارژ بهره گرفته بود کـه قدرت موتور رابه تمامی چرخها منتقل میکرد. این خودرو مشتریان زیادی در کشور هـای مختلف پیدا کرد و تولید آن بـه دهمین نسل خود در حال نزدیک شدن بود کـه اقبال خودرو هـای سدان روبه افول گذاشت و با توجه بـه تقاضای بازار برای خودرو هـای شاسیبلند شاهد توقف تولید میتسوبیشی لنسر اولوشن درسال ۲۰۱۵ بودیم.
خودرو نیسان ۲۴۰ اسایکس
نیسان ید طولایی در ساخت خودرو هـای اسپرت دارد و نیسان ۲۴۰ اس ایکس یکی از خوشقیمتترین خودرو هـای اسپرتی بود کـه در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی راهی بازار می شد. این خودرو توجه افرادی کـه بـه تیونینگ علاقه دارند را نیز بخود جلب کرد.
از آنجایی کـه اینروزها خودرو هـای اسپرت کوپه دوباره در مرکز توجه طرفداران قرار گرفته اسـت چـه بسا شاهد تولید دوباره مدلی جدید از نیسان اسایکس ۲۴۰ باشیم.
و در ادامه معرفی کم ارتفاع ترین خودروهای جهان در تمام تاریخ
صنعت خودروسازی انواع و اقسام خودرو هـای قد و نیم قد را روانه بازار کرده اسـت کـه هر کدام ویژگیهای خاص خودشان را دارند. دراین بین شاهد خودرو هـای کوتاهقامتی نیز هستیم کـه بـه لطف ارتفاع پایینی کـه دارند توانستهاند محبوبیت و شهرت خوبی کسب کنند.
خودرو آلفا رومئو ۳۳ Stradale
نخستین خودرو از لیست خودرو هـای کوتاهقامت رابا خودرویی شروع می کنیم کـه آلفا رومئو بـه صورت دستساز ساخته اسـت. یک پیشرانه V8 در قلب آلفا رومئو Stradale جای گرفته اسـت کـه میزان ۲۳۰ اسب بخار نیرو را در اختیار این خودروی کوچک و چابک قرار می دهد.
جالب اسـت بدانید تنها ۱۸ دستگاه از این خودرو ساخته شده اسـت و بهمین دلیل کلکسیونداران خودرو توجه ویژهای بـه این کوچولوی دوستداشتنی دارند. ارتفاع آلفا رومئو ۳۳ Stradale تنها ۹۹ سانتیمتر اسـت.
خودرو استون مارتین بولداگ «Bulldog»
درسال ۱۹۸۰ استونمارتین خودروی بولداگ رابه صورت آزمایشی تولید کرد، بخت با این خودرو یار نبود و با توجه بـه هزینههای بالای تولید این خودرو، استونمارتین ترجیح داد عطای بولداگ رابه لقایش ببخشد. بهمین دلیل تنها ۲۵ دستگاه از این خودرو تولید شد. استون مارتین بولداگ ۱.۰۹ سانتیمتر ارتفاع دارد.
خودرو بی ام و اِم وان
دراین قسمت با یکی از خودرو هـای مطرح دهه ۷۰ میلادی سروکار داریم کـه بدنه آن توسط جیاگیارو «Giagiaro»، طراح مشهور، طراحی شده بود.
بی.ام.و برای خودروی ام وان خود یک پیشرانه شش سیلندری را تعبیه کرده بود کـه ۲۷۷ اسب بخار نیرو را در اختیار راننده قرار میداد. بی.ام.و ام وان تنها ۱.۱۴ سانتی متر ارتفاع دارد.
خودرو مدل مفهومی فراری ۵۱۲ S Modulo
فراری این خودروی مفهومی را در دهه ۷۰ میلادی معرفی کرد، طراحی این خودرو نیز بر عهده پینینفارینا «Pininfarina»، گذاشته شده بودو بـه لحاظ سرعت و قدرت حرفهای زیادی برای گفتن داشت.
جالب اسـت بدانید در مدل مفهومی فراری ۵۱۲ S Module با یک پیشرانه V12 سروکار داشتیم کـه قدرتی معادل ۵۵۰ اسب بخار نیرو را در اختیار راننده قرار میداد. مدل مفهومی فراری ۵۱۲ S Module تنها ۹۳ سانتیمتر ارتفاع داشت.
خودروی Flatmobile
این خودرو با ارتفاع بسیار کم خود درسال ۲۰۰۸ توانست رکورد کتاب رکورد هـای گینس را ازآن خود کند، خودروی Flatmobile تنها ۴۸ سانتی متر ارتفاع دارد و با توجه بـه ارتفاع کمی کـه دارد بـهخوبی توانسته اسـت موتور و سایر قسمتهای خودرو را در خود جای دهد.
خودرو فورد جی تی ۴۰
انصافاً باید اعتراف کرد شهرت اصلی فورد جیتی ۴۰ بـهدلیل ارتفاع کم این خودرو اسـت، جالب اسـت بدانید حتی استفاده از شماره ۴۰ در نامگذاری این خودرو نیز از ارتفاع ۴۰ اینچی «۱.۰۱ متر» این خودرو حکایت دارد.
این خودرو در مسابقات جهانی اتوموبیلرانی نیز حسابی خوش درخشیده اسـت و درکنار نسخه مسابقهای، شاهد تولید مدل شهری فورد جیتی ۴۰ نیز بودهایم.
خودرو لامبورگینی میورا «Miura»
خودروی لامبورگینی میورا جاودانگی نامش را مدیون ارتفاع کم خود اسـت. این خودروی سریع و چاپک کـه تنها ۱.۰۵ متر ارتفاع دارد بـه اسانی از زیر موانع مختلف عبور میکند. طراحی بیرونی لامبورگینی میورا نیز دل چسب و بـهیادماندنی اسـت.
بـه این نکته نیز باید اشاره کرد کـه این خودرو بدلیل ارتفاع کمی کـه دارد فضای خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار نمیدهد کـه البته چندان هم نمی توان بـه این امر خرده گرفت.
خودروی مفهومی لانچیا Stratos Zero
این خودرو نیز یکیدیگر از مدلهای مفهومی و نوآورانهای اسـت کـه در دهه ۷۰ میلادی شاهد معرفی آن بودیم. لانچیا Stratos Zero تنها ۸۴ سانتیمتر ارتفاع دارد و بـهاسانی از زیر گیتهای ورودی پارکینگ عبور میکرده اسـت.
خودرو مکلارن اف وان جیتیار لانگ تِیل
مک لارن تنها سه دستگاه از این خودروی جذاب و کوتاه قامت را روانه بازار کرده اسـت. مک لارن اف وان جیتیار لانگ تیل تنها ۱٫۲۰ متر ارتفاع دارد و در میان خودروهایی کـه دراین لیست بـه آنها اشاره کردیم بـه لحاظ قامت یکی از بلندترینها اسـت.
خودرو مرسدس بنز CLK GTR
مدل ورزشی این خودرو در مسابقات اتوموبیلرانی استفاده شده و افتخارات مختلفی را نیز در دهه ۹۰ میلادی ازآن خود کرده اسـت. در مرسدسبنز CLK GTR شاهد حضور یک پیشرانه ۷٫۳ لیتری از نوع V12 هستیم.
این پیشرانه نیرومند چیزی معادل ۷۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. مرسدس بنز تنها ۳۰ دستگاه مدلهای مختلف کوپه و وردستر از این خودروی ۱.۱۶ متری تولید کرد.
خودرو نیسان R390 Gt1
نیسان R390 Gt1 نیز یکیدیگر از مدلهای مسابقهای نیسان اسـت کـه موفقیت این خودرو در مسابقات تولید نسخه شهری آنرا نیز در پی داشت.
یک پیشرانه V8 بیتوربو از نوع ۳٫۵ لیتری کـه ۵۷۰ اسب بخار نیرو تولید می کند را دراین خودروی چابک و کوتاه قامت شاهد هستیم. نیسان R390 GT1 کـه ارتفاعی برابر با ۱.۱۴ متر داشت و در حال حاضر در موزه شرکت نیسان در ژاپن نگهداری میشود.
خودرو پورشه ۵۵۰ اسپایدر
پورشه این خودروی اسپرت را درسال ۱۹۵۳ معرفی کرد، در پورشه ۵۵۰ اسپایدر با یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری با چهار سیلندر طرف بودیم کـه ۱۱۰ اسب بخار نیرو تولید می کرد. این خودرو ۹۸ سانتیمتر ارتفاع داشت و بـه لحاظ ابعاد نیز تنها از ۵۵۰ کیلو گرم وزن برخوردار بود.
خودرو پورشه ۹۱۱ جی تی وان
مدل شهری این خودرو کـه آن رابا نام straßenversion نیز میشناسند تنها ۲۵ دستگاه تولید شد و یک پیشرانه بیتوربو وظیفه تولید ۵۴۴ اسب بخار نیرو را دراین خودرو بر عهده داشت. پورشه ۹۱۱ جیتی وان ارتفاعی برابر با ۱.۱۴ متر دارد و بـهاسانی از زیر موانع مختلف عبور میکند.
و در آخر نیز تیونرهایی که خودروساز شدند و سوپراسپرت ساختند
تیونینگ صنعتی در جهان رو بـه افول اسـت و بطور کلی با روزهای طلایی خود در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی فاصله گرفته اسـت. با این حال هنوز هم تیونرهای مطرح و موفق زیادی در سطح بین المللی مشغول بکار هستند و محصولاتی متنوع عرضه می کنند. اما همان تیونرهای موفق دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی، بعضا سرنوشتی جالب داشتهاند.
راف
آلویس راف در دهه ۳۰ میلادی شرکتی کوچک با نام راف تاسیس کرد کـه برای مدتی بـه ساخت اتوبوس مشغول بود. اما در دهه ۶۰ و با رسیدن پسرش بـه کرسی مدیریت، داستان بطور کلی دگرگون شد. راف وارد وادی تیونینگ و سرویس خودرو هـای اسپرت، بـه خصوص پورشه شد. در دهه ۸۰ اما کار راف بسیار جدی تر شد.
او مدل CTR کـه برپایه پورشه ۹۳۰ توربو ساخته شده بود، توانست با رسیدن بـه حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت، سریع ترین خودرو خیابانی جهان شود. پس از بـه شهرت رسیدن راف بود کـه این کمپانی پلههای ترقی را در دهه ۹۰ پشت سر هم پیمود تا در نهایت در دهه قبل، بطور جدی خودروساز شود. محصولات فعلی این کمپانی دیگر الزاماً نمونههای تغییریافته پورشه ۹۱۱ نبوده، بیشتر با الهام از محصولات پورشه ساخته می شوند.
سالین
استیو سالین بعنوان یک راننده حرفهای، کارگاه شخصی خودش را در شهر کرونا ایالت کالیفرنیا درسال ۱۹۸۳ تاسیس کرد. از همان ابتدا سالین تمرکزش را روی ماستنگ گذاشت و در نهایت توانست توجه خود فورد را نیز بـه لطف مقامهایی کـه در مسابقات مختلف توسط خودرو هـای تیونشده توسط کارگاهش کسب کرد، جلب کند.
سالین در دهه ۹۰ بیش از پیش فعالیتهایش را گسترش داد و بـه سراغ سایر محصولات فورد از جمله اکسپلورر و F150 رفت. اما این روند رو بـه رشد سالین در نهایت بـه حدی رسید کـه ماستنگهای تیونشده توسط این برند، بـه نحوی آن قدر تغییر یافته بودند کـه تعداد قطعات مشترکشان با نمونه عادی، بـه درصد پایینی رسیده بود. در نهایت اوج کار سالین با طراحی و ساخت مدل S7 انجام گرفت کـه بـه خودروسازشدن سالین انجامید.
کالاوی
ریویز کالاوی درسال ۱۹۷۷ کارگاه تیونینگ خودرا تاسیس کرد. در آن زمان بیشتر تخصص او تیونینگ محصولات اسپرت اروپایی حاضر در بازار ایالات امریکا بودو خصوصا خودرو هـای آلمانی توسط وی بـه هیولاهایی سریع و آتشین بدل میشدند. اما کیت توربو خاص وی برای آلفارومئو GTV6 بود کـه در میانه دهه ۸۰ او را بـه شهرت رساند و مدیران جنرال موتورز کـه بـه دنبال یک کمپانی رسمی برای تیونینگ کوروت بودند، از وی خواستند تا بطور حرفهای با انها همکاری کند.
حاصل کار خودرو Sledgehammer بود کـه توانست بـه سرعتی بیش از ۴۱۰ کیلومتر در ساعت برسد. کالاوی با چراغ سبز جنرال موتورز وارد عرصه خودروسازی شد و از اواخر دهه ۸۰، برپایه کوروت محصولاتی جدید عرضه کرد کـه از نظر ظاهری و فنی دارای تفاوتهایی عمده بودند. هرچند این فعالیتها دریک دهه اخیر اندکی محدودتر شده اسـت.
هنسی
جان هنسی درسال ۱۹۹۱ کمپانی تخصصی خودرا با هدف تیونینگ و تقویت خودرو هـای آمریکایی در تگزاس تاسیس کرد. در ابتدا بیشتر تمرکز هنسی روی محصولات داج خصوصا وایپر بود. بعد ها اما هنسی بـه سراغ محصولات دیگری همانند کوروت، کامارو و فورد F150 نیز رفت و محصولات این کارگاه تگزاسی یکی پس از دیگری رکورد سرعت و قدرت را در خیابانها شکستند.
اما اوج کار هنسی در دهه قبل و با طراحی نخستین خودرو این کمپانی یعنی ونوم GT آغاز شد. این خودرو درسال ۲۰۱۰ معرفی شد و با استفاده از برخی متعلقات پلتفرم دگرگونشده لوتوس الیز و پیشرانه ۸سیلندر توربو، توانست بـه حداکثر سرعت ۴۳۵ کیلومتر در ساعت برسد. خوشبختانه هنسی روند رو بـه رشد خودرا با عرضه مدل جدید F5 درسال اخیر ادامه داده اسـت.
رین اسپید
فرانک ریندرنخت سوئیسی درسال ۱۹۷۹ کمپانی کوچک رین اسپید را در ژنو سوئیس راهاندازی کرد. در آن زمان بجز دو کارگاه نسبتا کوچک مونتهوردی و اسبارو، سوئیس دیگر چندان خودروساز مطرحی نداشت. اما رویاهای بلندپروازانه ریندرنخت در تنها یک دهه، این کارگاه کوچک رابه عرصه جهانی رساند.
رین اسپید در دهۀ ۸۰ میلادی شروع بـه تیونینگ خودرو هـای آلمانی وفرانسوی کرد وتوانست با پورشه ومرسدس بنزهای تیون شده خود مطرح شود. اما از اواخر این دهه بود کـه با حضوری پررنگ درنمایشگاه سالیانه ژنو، بر سر زبانها افتاد. ازآن زمان، همه ی ساله رین اسپید یک خودرو مفهومی با امکانات وظاهری عجیب و آینده نگر معرفی کرده اسـت و این سنت سالیانه، تا بـه امروز ادامه داشته اسـت.
نوشته دانستنی ها و حقایق جالب درباره دنیای خودروها + عکس اولین بار در سایت تفریحی و سرگرمی پارس ناز. پدیدار شد.