آرچی تایم

اس ام اس و جوک

آرچی تایم

اس ام اس و جوک

بیماری کرون

بیماری کرون

بیماری کرون , بیماری کرون تناسلی , بیماری کرون در کودکان , بیماری کرون و کولیت اولسراتیو 

بیماری کرون (به انگلیسی: Crohn’s disease) یکی از بیماری‌های التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود. علت ایجاد کننده‌ی بیماری کرون هنوز ناشناخته است و یکی از بیماری‌های التهابی مزمن روده شناخته شده است. در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره علائم و درمان گیاهی و راههای تشخیص بیماری کرون در کودکان و بزرگسالان در دسته پزشکی و سلامت برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

بیماری کرون چیست

بیماری کرون یک بیماری مزمن بوده که قسمت‌های گوناگون دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مقعد را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری بیشتر قسمت انتهایی روده باریک (ایلئوم) و قسمت ابتدایی روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند تمام لایه‌های روده را درگیر سازد و حتی موجب فیبروز شود. شایع‌ترین ناحیه درگیر ایلئوسکال است. بین ضایعات معمولاً نواحی سالم وجود دارد. این بیماری تظاهرات خارج روده‌ای نیز دارد مانند آرتریت و ضایعات پوستی.

علائم بیماری کرون

علائم و نشانه‌های آن اغلب شامل اسهال (که در صورت التهاب شدید روده ممکن است به اسهال خونین تبدیل گردد)، کاهش وزن و درد شکم است. برخی از عوارض این بیماری ممکن است در خارج از دستگاه گوارش رخ دهد، شامل کم خونی، خارش پوست، ورم مفاصل، التهاب چشم و احساس خستگی. از دیگر علائم این بیماری، راش و اریتم گرهی است. انسداد روده نیز معمولاً رخ می‌دهد و کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار گیرند.

انواع بیماری کرون

به منظور تشخیص بهتر بیماری کرون لازم است تا محل درگیری لوله‌‌ی گوارشی مشخص شود. باید توجه داشت که در بیماری کرون محل بیماری ممکن است در تعیین نوع علائم بیماری در فرد مؤثر باشد.

بنابراین پنج نوع بیماری کرون بر اساس محل درگیری عبارت‌اند از:

ایلئوکولیت: شایع ترین شکل کولون، ایلئوکولیت، درگیری پایان روده‌ی کوچک (ileum) و روده‌ی بزرگ است. علایم آن شامل اسهال و گرفتگی یا درد در قسمت پایین سمت راست یا وسط شکم است. این نوع اغلب با کاهش وزن قابل توجه همراه است.

ایلیت: این نوع تنها بر روی یبوست تأثیر می‌گذارد. علایم آن مشابه ایلئوکولیت هستند. در موارد شدید، امکان بروز عوارضی چون فیستول یا آبسه التهابی در ربع پایین راست شکم وجود دارد. انسداد روده‌ی کوچک نیز ممکن است رخ دهد.

بیماری کرون معده: این نوع بر روی معده و ابتدای روده کوچک (دوازدهه) تأثیر می‌گذارد. علایم آن شامل از دست دادن اشتها، کاهش وزن، تهوع و استفراغ است.

Jejunoileitis: این نوع با مناطق پر از التهاب در نیمه‌ی بالای روده کوچک (jejunum) مشخص می‌شود. علایم آن شامل درد خفیف تا شدید شکم و گرفتگی عضلات پس از غذا و همچنین اسهال است. در موارد شدید و یا پس از دوره های طولانی، ممکن است فیستول تشکیل شود.

کولیت کرون: این نوع تنها روی کولون تأثیر می‌گذارد. علایم آن شامل اسهال، خونریزی رکتال و انسداد، آبسه مقعدی، فیستول و زخم است. ضایعات پوستی و درد مفصلی در این فرم کرون بیشتر از دیگران دیده می‌شود.

علل بیماری کرون

ارتباط تنگاتنگی بین بیماری کرون و سیستم عصبی وجود دارد، در واقع هنوز علت دقیق واکنش سیستم ایمنی بدن به اندام‌های داخلی درگیر در بیماری کرون مشخص نشده ولی این امر بدیهی است که در هنگام فشارهای عصبی این واکنش‌ها شدت می‌یابد. بررسی محققان medicinenet نشان داده‌است باکتری اشریشیا کلی (نام علمی: Escherichia coli) یا به‌طور اختصار E.coli، که نوعی باسیل گِرَم منفی از خانواده انتروباکتریاسه است و به‌طور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد با بیماری کرون در ارتباط است. بیشتر سویه‌های اشریشیا کلی، بی‌آزار هستند اما برخی از سروتیپ‌ها مانند O157:H۷ موجب مسمویت غذایی و اسهال می‌شوند.

درمان گیاهی بیماری کرون

درمان های گیاهی و دارویی شامل رعایت سبک زندگی و رژیم غذایی صحیح است که می تواند تا حد زیادی در بهبود بیماری شما موثر باشد. دوری از استرس و اضطراب مصرف خوراکی های فیبر دار پرهیز از غذاهای پرادویه و تند ورزش مصرف مکمل مولتی ویتامین، امگا ۳، کلسیم و آهن برای درمان های گیاهی کرون می توانید موارد زیر را به یاد داشته باشید : گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی مصرف سیر تازه به صورت روزانه مصرف روزانه یک کاسه ماست نوشیدن دم کرده برگ خشک شده نعناع فلفلی مصرف روغن کندر به همراه آب و عسل به مدت یک هفته

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.